هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گزارش از بخش دوم کنفرانس تدکس دانشگاه هنر

قسمت اول این گزارش از تدکس را در این لینک از هنرگردی بخوانید

سخنران سوم تدکس جناب آقاى فرهاد اردلان

موضوع سخنرانى: نظریه ریسمان

فرهاد اردلان متولد ١٣١٨ هجرى (١٩٣٩میلادى) است. دو سال بعد از تولد او، متفقین ایران را اشغال کردند و فقر و تهى دستى ایران را فراگرفت. هنگامى که او پنج ساله بود، برادرش که هفت ساله بود به سیاه سرفه دچار شد و بعد زاتالریه و بعد فوت کرد. هنگامى که برادر وى فوت کرد او براى اولین بار به موضوع بودن و نبودن فکر کرد. اردلان این موضوع را دلیل علاقه مندى خود به علم فیزیک مى داند.
هنگامى که وى سى ساله بود رابطه بین بود و نبود و فیزیک بنیادى کشف شد. دنیا متشکل شده است از ذرات الکترون . و انسان ما بین ذرات و کیهان قرار دارد. کیهان چهار برابر بزرگ تر از انسان و انسان چهار برابر بزرگ تر از ذرات است.
در سال ١٩۶٩ نظریه ریسمان کشف شد. نظریه ریسمان نظریه ایست که توصیف هسته اى بزرگ را بیان مى کند که مى توان آن را با ریسمان و نیروى گرانش توضیح داد. که این توصیف تصویر کاملى از ماده را بیان مى کند.
وحدت بین نیروها،تقارن و وحدت بین دنیاى بزرگ و کوچک که عرفاى ایرانى نیز بدان پرداخته اند از موضوعات اصلى این سخنرانى بود، و این به آگاهى رسیدن است که بودن و یا نبودن موجودى را تعیین مى کند. ویدئوی کوتاهی از این سخنرانی در تدکس را ببینید

 

سخنران چهارم تدکس سرکار خانم فریبا اقدامى

موضوع سخنرانى: سازمان جهک

فریبا اقدامى مدیر عامل سازمان جهک ( جریان همخوانى کتاب) سخنرانى خود را با مثال زدن از شهرهایى از ایران شروع کرد که کتاب فروشى یا کتاب خوانه اى ندارند.
او معتقد است که ما رفتار شایسته اى با خودمان و طبیعت نداریم. ما به قدر کافى نمى خوانیم و به همین دلیل به قدر کافى گفتگو نمى کنیم.
در بهار سال ١٣٩١ هنگامى که وى کتابى به نام درباره آزادى را مى خواند تصمیم گرفت که ١٢٠ نفر را دعوت به همخوانى کتاب کند که از ١٢٠ نفر تنها ١۵ نفر حاضر شدند. براى هر کتاب همخوانى شده در جمع منابع دیگرى از جمله فیلم، نقد، مقاله، فهرست دیگر آثار نویسنده و فهرستى از کتاب هایى با همان موضوع مورد بررسى قرار مى گیرد.
تلاش براى تهیه منابع بیشتر براى کتاب همخوانى شده، حس مشارکت رادر بین اعضاى تیم به وجود مى آورد.
فرآیند حل مسئله و تقویت گفتگو از مهمترین دستاوردهاى این سازمان است.
یکى از زیبا ترین کارهاى این سازمان طرح” مارتن کتابخوانى” است که در مدارس اجرا مى شود. از شاگردان خواسته مى شود ٢٠ صفحه روزانه از کتاب هاى غیر درسى بخوانند. در سال دوم این طرح ٧ مدرسه و امسال ١٠ مدرسه این طرح را شامل هستند.
در بسیارى از مدارس بزرگترین مشکلات نبودن نیروى کافى کتاب خوان است و همچنین ایجاد انگیزه در میان دانش آموزان است.
فریبا اقدامى معتقد است خواندن تنها به معنى کتاب خوانى نیست بلکه درک و تجربه است، حتى تماشاى یک تابلوى نقاشى، گوش دادن به یک موسیقى نیز خواندن هستند.
همین خواندن هاست که احترام گذاشتن به تفاوت ها، و درک حقوق فردى و اجتماعى آدم ها را مى توان آموخت و رواج داد.

آنا شاه محمدی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید