هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مروری بر آثار آریا تابنده پور در گالری محسن

چهارشنبه 13 اسفندماه آخرین روز نمایشگاه آثار آریا تابنده پور در گالری محسن است. تابنده پور که در نیمه‌ی نخست امسال بسیار فعال بوده و در 3 گالری آثارش را به نمایش گذاشته، این بار به مدت دو هفته در گالری محسن به نمایش عکس‌ و آثارش پرداخت. این نمایشگاه که عملا تشکیل شده از 3 نمایشگاه مستقل در کنار هم بود، با عناوین “پرتره‌ها”، “اسلایدها” و “خواب‌ها” نام گذاری شده بود.

Arya-Tabandehpoor-(4)

پرتره‌ها شامل تصاویر ذهنی آریا تابنده پور از عکاسان معاصر ایرانی بود که وی تاکنون آن‌ها را ملاقات نکرده بود. این 14 پرتره به صورت لایه لایه روی هم قرار گرفته بودند و در نهایت شیشه‌ای آن‌ها را به هم متصل می‌کرد.

Arya-Tabandehpoor-(8)

اسلایدها هم شامل عکس‌هایی بود که تابنده پور نقشی در خلق کرد آن‌ها نداشته و همان طور که خود در کاتالوگ نمایشگاه گفته بود، از هویت عکاس آن‌ها اطلاعی در دسترس نیست. این آثار تصاویری از عکس‌های خانوادگی تا مناظر گوناگون را در بر می‌گرفتند؛ اما چیزی که در مورد آثاری از این دست مبهم است، رعایت موازین کپی رایت است که نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری است که از حوصله‌ی این مطلب خارج است.

Arya-Tabandehpoor-(5)

مجموعه‌ی خواب‌ها به نحوه‌ی خوابیدن افراد پرداخته بود. به گونه‌ای که افراد پیش از خوابیدن شاتر را فعال کرده و پروسه‌ی عکاسی بدون حضور عکاس شکل می‌گرفت. با این که کانسپت عکاسی از افراد در حین خواب با نوردهی طولانی مدت، بارها تکرار شده و یکی از جدیدترین و معروف‌ترین ‌های آن را در آثار پائول اشنِگن برگر در مجموعه ی “خواب عشاق” می‌بینیم که حدود یک سال و نیم پیش منتشر شد، اما مجموعه‌ی تابنده پور در نوع ایرانی خودش جالب توجه بود.

در کل شاید بتوان گفت نمایشگاه اخیر آریا تابنده پور نوعی عکاسی با واسطه است. به گونه‌ای که سوژه در اولویت قرار گرفته و عکاس خود را با آن هماهنگ کرده است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید