هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

بازگشایی موزه هنر اسلامی قاهره

موزه هنر اسلامی قاهره سه سال پس از تعطیل شدن به علت آسیب دیدن در پی انفجار بر اثر یک بمب جاسازی شده در یک خودرو در نزدیکی آن، آدینه۲۰ ژانویه/اول بهمن دوباره درهای خود را باز کرد.

این موزه که محل نگه‌داری بزرگ‌ترین مجموعه از هنرهای اسلامی در جهان است، ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ در پی انفجار بمب در اداره پلیس نزدیک به موزه دچار صدمه شد، و سه سال است که درهایش را بسته بود.

آسیب‌های ناشی از انفجار بمب در سال ۲۰۱۴

انفجار بمب علاوه بر صدمه زدن به بخش‌هایی از بنای موزه، به ۱۷۹ اثر تاریخی هم آسیب رساند. هرچند مسئولان موزه اعلام کرده‌اند که موفق شده‌اند اکثر آن‌ها – به جز ۱۰ اثر- را ترمیم کنند. این اشیا با برچسب‌هایی که حاکی تخریب و ترمیم آن‌هاست به نمایش گذاشته خواهند شد.

دولت مصر بازگشایی موزه را نشانه‌ای از برقراری مجدد امنیت در این کشور خواند. خالد العنانی، وزیر آثار باستانی مصر، گفت:

بازگشایی موزه هنر اسلامی نشانه‌ای از غلبه مصر بر تروریسم، آمادگی و علاقه این کشور برای ترمیم آثار آسیب دیده، و مقابله با تروریست‌هایی است که می‌خواهند میراث فرهنگی را نابود کنند.

موزه هنر اسلامی قاهره که در سال ۱۹۰۳ تاسیس شد، بیشتر قرن بیست و یکم را پشت درهای بسته گذرانده است. این موزه در سال ۲۰۰۲ برای بازسازی بسته شد. پس از هشت سال، سال ۲۰۱۰ شاهد بازگشایی موزه بود؛ اما در پی انقلاب مصر در سال ۲۰۱۱ درهای موزه هنرهای اسلامی قاهره یک بار دیگر بسته شد.

تازه‌ترین ترمیم موزه با کمک هشت میلیون دلاری دولت امارت متحده عربی، و کمک‌های مالی و فنی کشورهای ایتالیا، آمریکا، آلمان و سازمان یونسکو به پایان رسید.

هرچند که این موزه معمولا فقط پنج هزار اثر را به صورت هم‌زمان به نمایش می‌گذارد، اما موزه هنر اسلامی قاهره محل نگه‌داری صد هزار اثر تاریخی است.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید