مروری بر آثار وحید احمدی طباطبایی در گالری مهروا

در آخرین هفته‌ی بهار ۹۴ گالری مهروا میزبان آثار وحید احمدی طباطبایی با عنوان ” نفت سیاه ” است. این نمایشگاه که از ۲۲ خرداد برپاست، تا اول تیر ماه ادامه داشته و شامل آثار طراحی و ترکیب مواد روی مقوا با محوریت نقش نفت است. در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه به نگارش بیتا وکیلی آمده است:

نفت نقش مهمی در اقتصاد، سیاست و فرهنگ ما بازی کرده است. همواره انتظار می‌رود که کشورهای نفت خیز از توسعه، رفاه و خوشبختی بیشتری بهره‌مند باشند؛ ولی بین داشتن این منابع طبیعی و رشد اقتصادی و پیشرفت‌های فرهنگی و اجتماعی همواره رابطه‌ی معکوس وجود داشته است!

طباطبایی در نمایشگاهش از فیگورهای شبه انسانی بهره گرفته و گاه دست به تخریب پیکره ها زده و از دل آن‌ها موجودات تازه‌ای آفریده که گاه سری حیوانی و تنی انسانی دارند و همه محصور در طناب‌ها و قرقره‌های ساختمانی‌اند. هم‌چنین ارجاعات تاریخی و ادبی هم در برخی تابلوها به چشم می‌خورند که در همراهی با نوشته‌ها، به ویژه آن‌جا که به انگلیسی نوشته است Oil، کار را تضعیف می‌کند.

 

vahid-ahmadi-tabatabaee-mehrva-gallery-honargardi-2015(3) vahid-ahmadi-tabatabaee-mehrva-gallery-honargardi-2015(2)

در کل نمایشگاه اخیر وحید احمدی طباطبایی را می‌توان اعتراضی -نه چندان پخته- به بحث مهم و قدیمی تاثیر نفت بر پیشرفت و تعالی کشورهای نفت خیز دانست. اگر چه این بحث به تکرار در گوش همگان پر شده و زیاد شنیده‌ایم که “هر چه بدبختی داریم، از همین نفت است”، اما نکته‌ی دارای اهمیت سن طباطبایی است. زیرا او متولد ۱۳۶۹ بوده و از نسل تازه نفسی است که انقلاب ۵۷ و جنگ تحمیلی را ندیده اما تاثیرات آن را به خوبی در زندگی حاضر و با ابزار تکنولوژیک امروز، درک کرده است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید