هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گفت و گو با پژمان چمن آرایی

پژمان چمن آرایی این بار از طرح‌های زمستانی PJ Araei Accessories در گالری آرته رونمایی کرد. این لباس‌ها که ویژه‌ی فصل زمستان طراحی شده‌اند از تنوع زیادی برخوردار بوده که در این زمینه گفت‌وگویی داشتیم با پژمان که خلاصه‌ی آن به شرح زیر است:

 

پژمان چمن آرایی
پژمان چمن آرایی

لطفا برایمان از تغییرات طرح‌های این سری نسبت به نمایشگاه پیش بگوید.

بنا به فراخور فصل، لباسها ضخیم و پشمی‌تر شده‌اند. البته ضمن متنوع شدن کارها، در طرح‌ها هم تغییرات زیادی صورت گرفته؛ برای مثال شنل و پانچو اضافه شده‌اند. کلاه‌های نمدی و پوست هم به این مجموعه اضافه شده‌اند. اما شاید مهمترین اتفاق در رنگ‌ها رخ داده باشد. به این صورت که در زمستانِ کم‌رنگ، من از رنگ‌های پرانرژی استفاده کرده‌ام. تصور کنید در سفیدی برف، کسی از شال رنگی استفاده کند. دلم می‌خواهد آفتابی را که در زمستان پشت ابر است، در لباس‌ها بشود پیاده کرد.

IMG_3601

این روزها جنبش‌های حمایت از حقوق حیوانات مخالف استفاده از پوست در لباس‌ها هستند. در این رابطه چه نظری دارید؟

خوش‌بختانه اکثر کسانی که به نمایشگاه من می‌آیند این سوال را می‌پرسند. در همین رابطه باید بگویم که پوست‌های استفاده شده در لباس‌های من هیچ کدام مستقیما از حیوان به لباس تبدیل نشده‌اند؛ بلکه همگی از پالتوهای پوستی که دیگر مورد استفاده نیستند، جدا شده و مجددا استفاده شده. به عبارت دیگر، دیدگاه من این است که اگر این پالتوها دور ریخته شده یا از آن‌ها دیگر استفاده نشود، به همان حیوان ظلم می‌شود؛ چرا که این اتفاق به هر حال افتاده است. این را هم بگویم که من خودم کاملا با کشتن حیوانات به قصد بهرگیری از پوستشان مخالفم.

IMG_3604

در کار طراحان دیگر، مانند نیمانی گاهی از چهره‌ی افراد مشهور یا حروف الفبا استفاده می‌شود. در کارهای شما گویا فرم‌ها بخش قابل توجی از کانسپت را تشکیل می‌دهد.

همان طور که گفتم فصلی بودن کارها برای من مهم است. برای مثال خورشید که نمادی از تابستان است در کارهای زمستانی من زیاد دیده می‌شود. تمام سعی من در برقرار نوعی تعادل است و فکر می‌کنم علاوه بر رنگ، استفاده از فرم‌های مانند شعله‌های آتش می‌تواند القا کننده‌ی گرما در فصل سرما باشد.

 

طراحان مد زیادی را می‌شناسیم که تجاربی هم در طراحی جواهر و زیورآلات دارند. شما هم در این زمینه فعالیت دارید؟

بله اما چون همیشه در شمار محدود طراحی و تولید می‌کنم، زود به فروش می‌روند. مثلا پاپیونی داشتم که به جای بند از مروارید استفاده کرده بودم.

 

طرح‌های شما هرکدام منحصر به فرد هستند. علت خاصی دارد؟

کارهای من هرکدام شخصیت خاص خود را دارند و فکر کنم کسی نمی‌آید کار من را بخرد؛ بلکه کار من به سمت خریدارِ خودش می‌رود.

 

نمایشگاه بعدی قرار است کی برگزار شود؟

اوایل بهار سال آینده

 

*با سپاس از پژمان چمن آرایی عزیز و به امید موفقیت برای او

کسرا علیها

http://mehrazin.wordpress.com

اینجا بخونید: ir.linkedin.com/pub/kasra-m-aliha/3b/469/797/

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید