هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گزارش ویژه: آنیش کاپور Arquelogía:Biología

آنیش کاپور متولد سال ۱۹۵۴ بمبیی، بدون شک یکی از شناخته شده ترین و تاثیر گذارترین هنرمندان معاصر در حوزه ی بین الملل است. آثار او فضای جدیدی را همزمان در درون و بیرون ما به وجود می آورد. تاریکی و نور، عمق نامحدود، خالی اما پر، شکاف ها، ترک ها و ورم ها، مواد و مصالح بیرون زده! کارهای او در پوست نفوذ می کند و فضای داخلی بی حد و حصری را ظاهر می سازند.

Anish Kapoor_honargardi

مجسمه های کاپور از مرزها فراتر رفته و عدم قطعیت را ایجاد می کنند. فضایی که خلق می شود این چنین است: آستانه ی فاعل و مفعول، چیزی که او بارها و بارها به آن مراجعه می کند. این اشیاء در حالتی مابین قرار دارند، حالتی ما بین یک تاکید فیزیکی و احساسی گیج کننده از اینکه نهایتا در کجای فضا ثابت خواهند شد. چنین حالتی مانند احساس زندانی کردن “دیگری” است؛ دیگری ای که ما آن را به خوبی می شناسیم، و در عمق چنین حالتی یک باستان شناسی وجود دارد، چیزی که از لحاظ تاریخی، فرهنگی و ادبی به آن نیاز است. اما در تضاد با آن، زیست شناسی؛ یک پروسه ی در ظاهر علمی که نوع دیگری از تخیل است و به آنچه درون ما وجود دارد مربوط می شود. “چیزی که ظاهرا واقعی می نماید، اما تماما ساختگی است.”

نمایشگاه اخیر او در شهر مکزیکوسیتی مکزیک با عنوان ” Arquelogía:Biología” در جریان می باشد. انتخاب و چینش کارها بر اساس تجربه ی بازدید کنندگان، در چهار گالری و چهار فضا با موضوعاتی در ارتباط با هم در نظر گرفته شده است که شامل: فرم های خود تولید شده، گونه های مختلف زیبایی، زمان و نیروهای غیر قابل پیش بینی می باشد. این نمایشگاه توسط ” MUAC” موزه ی هنرهای معاصر دانشگاه UNAM  مکزیکوسیتی از ماه می تا اواخر نوامبر سال ۲۰۱۶ قابل بازدید است. موزه ی MUAC مکانی است که در آن زیبایی به عنوان نوعی شناخت، ادراک و تجربه ای اجتماعی تلقی می شود و انعکاس فرصت ها و پیامد های فعالیت های خلاقانه به عنوان نقطه ی حرکت و تغییر می باشد. فضایی که ماده گرایی بسط می یابد و افق واقعیت و نمایش غیر ممکن ها پدیدار می شود.

MUAC museum

فیلمی را در همین رابطه در کانال رسمی هنرگردی در آپارات تماشا کنید:

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید