هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گام تازه فروشنده اصغر فرهادی برای تصاحب اسکار

هم‌زمان با آغاز “فصل اسکار” انجمن نقد فیلم آمریکا آثار برگزیده خود را اعلام کرد و فیلم فروشنده، ساخته اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم “خارجی زبان” هیئت ملی نقد فیلم در آمریکا در سال ۲۰۱۶ را گرفت.

جایزه بهترین فیلم خارجی زبان این هیئت که نخستین دستاورد فیلم فروشنده در فصل جوایز سینمایی آمریکاست، می‌تواند راه را برای دریافت جوایز دیگر از انجمن‌ها و اتحادیه‌های دیگر منتقدان و سینماگران آمریکا باز کند و حتی به نامزد شدن این فیلم برای اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان کمک کند. پنج سال پیش فیلم “جدایی نادر از سیمین”، فیلم دیگری از اصغر فرهادی تقریبا به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان تمام این جوایز انتخاب شد و نهایتا موفق شد اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را نیز از آن خود کند. اصغر فرهادی دو بار دیگر این جایزه را برای فیلم‌های “جدایی نادر از سیمین” و “گذشته” به دست آورده بود.

“منچستر کنار دریا” ساخته‌ی کنت لونرگان، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی، با بازی کیسی افلک در نقش اول مرد، برنده‌ی بزرگ امسال “ان‌بی‌آر” بود که بهترین فیلم سال شناخته شد.

manchester-by-the-sea
داستان منچستر کنار دریا با بازی کیسی افلک و میشل ویلیامز درباره یک خانواده طبقه کارگر است

هیئت ملی نقد فیلم در آمریکا که در سال ۱۹۰۹ تأسیس شد، در نیویورک مستقر است. جایزه بهترین فیلم این هیئت به فیلم “منچستر کنار دریا” ساخته کنت لونرگان داده شد. داستان این فیلم مستقل آمریکایی با بازی کیسی افلک و میشل ویلیامز درباره یک خانواده طبقه کارگر است که با چندین ترژادی دست و پنجه نرم می‌کنند. کیسی افلک و لوکاس هجز، برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی و نقش مکمل مرد را گرفتند و لونرگان جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

این هیئت بری جنکینز، کارگردان فیلم “مهتاب” را به عنوان بهترین کارگردان سال معرفی کرد و نائومی هریس، بازیگر آن بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

امی آدامز نیز برای بازی در فیلم علمی- تخیلی “ورود” به عنوان بهترین بازیگر نقش اصلی زن سال انتخاب شد.

فروشنده که در جشنواره فیلم کن جایزه بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) و بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) را گرفت، ماه گذشته برنده هوگوی نقره‌ای، جایزه ویژه هیئت داوران پنجاه و دومین جشنواره فیلم شیکاگو شد. این فیلم همچنین در جشنواره فیلم مونیخ به عنوان بهترین فیلم و در جشنواره آمستردام به عنوان بهترین فیلم تماشاگران انتخاب شد. فروشنده داستان زن و شوهری به نام رعنا و عماد (با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی) را روایت می‌کند که در حال بازی در نمایش “مرگ فروشنده” آرتور میلر هستند. در آستانه شب افتتاح نمایش حادثه‌ای رخ می‌دهد که رابطه این زوج را ناخواسته درگیر تنش و التهاب می‌کند.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید