هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گالری‌ها و موزه‌های جذاب هنرهای معاصر در شارجه

شارجه همواره به خاطر تعهد به هنر، فرهنگ و تاریخ معروف بوده است.

در سال ۱۹۹۸ از سوی یونسکو به ‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان عرب و پایگاه هنرهای معاصر انتخاب شد و از سال ۱۹۹۳ میزبان نمایشگاه دوسالانه شارجه بوده است. در سراسر امارات متحده عربی و به ‌ویژه شارجه، اشتیاق زیادی برای گرامیداشت هنرهای معاصر دوشادوش نیویورک و لندن دیده می ‌شود. این ده گالری و موزه، نماینده بهترین صحنه‌ های هنری در حال رشد در شارجه هستند:

موزه هنر شارجه

موزه هنر شارجه، یکی از اثرگذارترین مؤسسات هنرهای معاصر در امارات است. گالری ‌های آن متنوع هستند و شامل آثاری از هنرمندان برجسته از جمله نقاش اماراتی عبدالقادر الرائی است که برنده جوایز نمایشگاه دو سالانه شارجه نیز بوده است. همچنین، مجموعه متنوعی از آثار قدیمی ‌تر همچون نقاشی ‌های هنرمندان اروپایی قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی با گرایش شرقی و نیز مجموعه بزرگی از لیتوگراف ‌ها از دیوید رابرتس (هنرمند اسکاتلندی) است. برگزاری دوره ‌های نمایشگاه به‌ طور ماهیانه، موجب می ‌شوند تا این آثار همواره تازه و ماندگار باقی بمانند. برای کسانی که مایل هستند هنرهای معاصر عرب را دنبال کنند، احتمالاً موزه هنری شارجه بهترین مکان در منطقه است.
موزه هنری شارجه، منطقه هنری، Al Shuweiheen، شارجه، امارات متحده عربی، (۹۷۱) ۶ ۵۶۸ ۸۲۲۲

موزه هنرهای معاصر عربی شارجه

موزه هنرهای معاصر عربی شارجه شعبه ‌ای از موزه هنری شارجه است و هر دو با یک کوچه به هم وصل می ‌شوند. این موزه آثار خاص‌ تری را در خصوص هنرهای معاصر عربی به نمایش می‌ گذارد. این موزه در نزدیکی مرکز شهر واقع شده و پشت بازار میوه در منطقه Al Shwaihiyeen است. هدف این موزه آن است که میان گذشته و آینده هنری امارات، پیوند برقرار کند. موزه هنرهای معاصر عربی شارجه با تقسیم آثار هنرمندان عرب بر حسب انواع و زمان‌های مختلف، تلاش می‌ کند بر سوءتعبیرهایی مبنی بر اینکه امارات چیز زیادی برای عرضه در زمینه هنر ندارد، غلبه نماید.
موزه هنرهای معاصر عربی شارجه، منطقه هنری، Al Shuweiheen، شارجه، امارات متحده عربی، (۹۷۱) ۶ ۵۵۶۶۰۰۲

مرکز هنری مرایا (Maraya)

مرکز هنری مرایا در سال ۲۰۰۶ توسط مرجع سرمایه‌گذاری و توسعه Shurooq تأسیس شد تا به نیاز فزاینده برای هنرهای عمومی و فضاهای کاری، رسیدگی نماید. این مرکز شامل بخشی با نام «Community» است که مرکز آرشیو ویدیویی مرایا است و گستره وسیعی از فعالیت‌ های ابتکاری، آموزشی و کارگاه‌ ها را نیز برگزار می ‌کند. در قسمت «The Gallery» تمام آثار ابتکاری به نمایش گذاشته می ‌شوند و «بنیاد هنر بارجیل» که مجموعه‌ ای خصوصی از آثار سلطان سعود القاسمی است نیز در این مرکز وجود دارد. اما مرکز هنری مرایا تنها محدود به آثار محلی نیست. در واقع، این مرکز میزبان آثار طراز اولی است که نام‌ های خوش ‌آتیه از سرتاسر جهان را نیز به نمایش می ‌گذارد. تورهای روزانه، سه سطح عمده را عرضه می ‌کنند، و هنرمندان برگزیده نیز به برگزاری کارگاه ‌ها و کلاس ‌های مربوط به سنین مختلف می ‌پردازند. این فضا تبدیل به یکی از پرجمعیت ‌ترین مراکز هنرهای معاصر در امارات شده است.
مرکز هنری مرایا، جاده التعاون، القصبا، شارجه، امارت عربی متحده، (۹۷۱) ۶ ۵۵ ۶۶ ۵۵۵

 

منبع : الی گشت

علیرضا محمدشاه

http://www.shariot.ir

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید