هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

کلیسای نوتردام پاریس در آتش سوخت

آتشی بر قلب پاریس

اگر بنا به شهرت و اصالت فرانسوی باشد، پس از برج ایفل قطعا کلیسای نوتردام پاریس گزینه‌ی والایی خواهد بود. این شاهکار معماری گوتیک قدمتی برابر با نهصد سال داشته و گنجینه‌ی غنی از آثار هنری را در خود جای داده است. پس جای تعجب نیست که بنا به آمار سالانه ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید کنند و کلیه‌ی رسانه‌های خبری اخبار آتش سوزی گسترده‌ی آن را با دقت پوشش دهند.

آتش سوزی دیشب، بخش بزرگی از کلیسای نوتردام در پاریس را سوزاند. آتش پس از سوزاندن پنجره ها و بدنه چوبی به سقف رسید و مناره مخروطی آن را نابود کرد. سرانجام آتش نشان ها پس از ۹ ساعت تلاش مداوم توانستند آتش را خاموش کنند و تعداد زیادی از گنجینه‌ها و آثار هنری موجود در این کلیسا را به بیرون منتقل کنند.

بنا به شواهد دو برج نمادین این کلیسا و اسکلت و چارچوب اصلی بنا سالم مانده ولی بخش های مهمی از آن سوخته است.

همدردی جهانی

این آتش سوزی مهیب همدردی شخصیت‌های بین‌المللی به ویژه اروپایی را هم به همراه داشت تا جایی که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه این حادثه را “تراژدی” نامید و قول مرمت فوری کلیسا را به مردم کشورش داد.

در میان انبوهی از اخبار دردناک، خوشحال‌کننده ترین خبر مربوط به شهردار پاریس بود که در توئیتی از سلامت آثار ارزشمند کلیسا خبر داد و خیال بسیاری از هنردوستان را تا حدی آرام کرد. هم‌چنین چند تاجر سرشناس فرانسوی علام کردند حدود ۳۰۰ میلیون دلار به بازسازی این کلیسا کمک خواهند کرد.

کلیسای نوتردام پاریس در مرکز شهر پاریس نماد کشور فرانسه به شمار می‌آید.

به گزارش رویترز، یک روز پس از این آتش‌سوزی، تحقیقات درباره علت آن آغاز شده است.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید