هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

کریستو هم امریکا را تحریم کرد

کریستو، هنرمند برجسته بین‌المللی در اعتراض به سیاست‌های دونالد ترامپ از برگزاری تازه‌ترین نمایشگاه خود در آمریکا خودداری می‌کند.

 

کریستو، هنرمند آمریکایی بلغاری‌تبار با تازه‌ترین تصمیم خود به یکی از برجسته‌ترین چهره‌های منتقد رئیس جمهور جدید ایالات متحده تبدیل شده است.

او حدود ۲۰ سال برای گرفتن مجوز پوشاندن یک رودخانه در ایالت کلورادوی آمریکا با الیاف مصنوعی تلاش کرد، اما گفته است که حاضر نیست در کشوری یک اثر هنری اجرا کند که رئیس جمهورش دونالد ترامپ است. کریستو برای پوشاندن رودخانه به شرکت آلمانی “زتکس” سفارش ۹۰ هزار متر مربع پارچه زردرنگ مخصوصی داده بود که از الیاف مصنوعی تولید می‌شود.

یک سخنگوی “زتکس” گفت، از شنیدن این خبر متعجب شده زیرا کریستو پارچه مورد نیاز برای پروژه خود را تحویل گرفته است. به احتمال زیاد او این پارچه را در اثر هنری دیگری به‌کار خواهد برد. او قرار بود رودخانه‌ای را با پارچه‌ مصنوعی بپوشاند. چیدمان بعدی کریستو در ابوظبی خواهد بود.

“روپوش” موقت، مؤلفه کاری کریستو

کریستو، این استاد “پوشاندن” اشیاء و ساختما‌ن‌های معروف، پیش‌تر نیز از این پارچه برای چیدمان‌های خود استفاده کرده بود؛ آخرین بار در ماه ژوئن ۲۰۱۶ برای  پوشاندن “اسکله‌های شناور”.

پوشاندن پارلمان آلمان (ساختمان رایشستاگ) یکی از معروف‌ترین آثار هنری کریستو و ژان کلود به‌شمار می‌رود.

این اثر هنری موقت یک مسیر پیاده‌روی سه کیلومتری روی دریاچه‌‌ای در شهر سولزانو واقع در شمال ایتالیا بود که از دویست هزار قطعه مکعب پلاستیکی به هم‌پیوسته تشکیل شده و در پارجه مصنوعی زردرنگی پیچیده شده‌ بود.

هنرمند ۸۰ ساله قبلا چیدمان‌های عظیمی به معرض دید عموم گذاشته بود که پوشاندن پارلمان آلمان (بوندس تاگ) یکی از معروف‌ترین آنها به‌شمار می‌رود. کریستو تاکنون برای تأمین هزینه مالی پروژه‌هایش عکس‌ها و طرح‌های آثار قبلی خود را می‌فروخت و به طور معمول نیازی به اسپانسر نداشت.

او اعلام کرده است که اثر هنری بعدی او در ابوظبی به نمایش گذاشته می‌شود. این “مجسمه” قرار است از ۴۰۰ هزار بشکه نفت تشکیل شود.

چیدمان کریستو در سولزانو با ۸۰ هزار جمعیت در شمال ایتالیا – ۲۰۱۴

ژان کلود، همسر کریستو که در سال ۲۰۰۹ درگذشت، تا آخر عمر در تهیه و اجرای طرح‌های هنرمند مخالف سیاست‌های ترامپ سهیم بود.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید