هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

چرا جشنواره ژکال مهم است؟

در کشور ما اصولا جشنواره های هنری زیادی وجود ندارند و حتی امروز هم بسیاری از زیرساخت‌های این حوزه مربوط به چهار دهه پیش است. این در حالیست که در دنیای امروز، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای پیشرفت فرهنگی و هنری یک جامعه را می‌توان در کیفیت و کمیت جشنواره ها و فراخوان های مرتبط با آن دانست؛ چرا که این رویدادها فرصت مناسبی را برای یافتن استعدادهای نو و پرورش آن‌ها پدید می‌آورند.

نمایشگاه آثار برگزیده دومین دوره جشنواره ژکال در گالری پردیس ملت

خوشبختانه در سال‌های اخیر و با رشد سریع گالری های پایتخت، این کمبود بهتر درک شده و جشنواره های دولتی و خصوصی هم در حال تولد هستند که از میان آن‌ها می‌توان به سالانه منتخب نسل نو ، دوسالانه نقاشی دامون‌فر ، جشنواره هنر ایران ، دوسالانه چاپ دستی ۲۶ و جشنواره ى سراسرى دانشجویى نقاشى ژکال نام برد که مورد آخر تمرکز خود را به طور خاص بر قشر دانشجویان نقاشی ایران گذاشته که از این منظر نقطه عطف مهمی به شمار می‌رود.

استادان و داوران در نمایشگاه دومین دوره جشنواره ژکال در گالری پردیس ملت

جشنواره ژکال که طیف گسترده‌ای از دانشجوبان رشته نقاشی را به خود جذب کرده‌ است، امسال در دومین دوره خود پذیرای رقابتی میان ۱۲۱۹ اثر از ۵۰۳ هنرمند جوان بود که در روز داوری ۱۱۴ اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند؛ سپس در مرحله‌ی پایانی آثار برگزیده در قالب یک نمایشگاه گروهی روز آدینه ۲۵ فروردین ماه در گالری پردیس ملت به نمایش درآمدند. گفتنی است که داوری این دوره را استادان دانشگاه آقایان بهنام کامرانی ، علیرضا جدی و دکتر جمال عرب‌زاده بر عهده داشتند. (گفتگوی هنرگردی با داوران را در اینجا گوش کنید)

نمایشگاه آثار برگزیده دومین جشنواره ژکال در گالری پردیس ملت

از دیگر رویدادهای جانبی و مفید جشنواره ژکال ، وجود نشست و کارگاه های پیرامون آن است که از تاریخ ۲۶ تا ۳۱ فروردین ماه در سالن فارابی و پردیس باغ ملی دانشگاه هنر برگزار می‌شوند و فرصت مناسبی را برای تعامل بین هنرمندان، هنردوستان و مخاطبان ایجاد می‌کند.

برنامه نشست و کارگاه های دومین دوره جشنواره ژکال

لازم به ذکر است که علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن نمایشگاه تا هشتم اردیبهشت‌ماه هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به گالری پردیس ملت واقع در خیابان ولیعصر، ابتدای بزرگراه نیایش، روبه‌روی کردستان، طبقه منفی ۲ مراجعه نمایند.

ثمیلا امیر ابراهیمى در آرتیست تاک – سالن فارابى، شنبه ٢۶ فروردین

عکس ها از: نفیسه کاظمی

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید