هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

پیشنهاد شهروندی صربستان به پیکاسوی کوچک افغانستان

کودک ده ساله افغان که همراه با خانواده‌اش هشت ماه پیش افغانستان را به مقصد اروپا ترک کردند، امروز به یکی از چهره‌های شاخص اردوگاه پناهجویان صربستان تبدیل شده است.

فرهاد نوری که به خاطر استعداد هنری‌اش به “پیکاسوی کوچک” معروف شده، هفته گذشته برای نخستین بار در صربستان نمایشگاه نقاشی برگزار کرد که باعث جلب توجه بسیاری از منتقدان شد.

رئیس‌جمهوری صربستان با فرهاد نوری و خانواده‌اش دیدار کرد و به آن‌ها پیشنهاد شهروندی داد

روز گذشته، چهارشنبه ۱۶ اگست/اوت فرهاد و خانواده‌اش برای دیدار با الکساندر ووییچ، رئیس‌جمهوری صربستان دعوت شده بودند و آقای وویج در این دیدار به آن‌ها پیشنهاد شهروندی و همچنین به پدر فرهاد نوری وعده اشتغال داد. آقای ووییچ خطاب به فرهاد و خانواده‌اش گفت: “اگر این پیشنهاد ما را قبول کنید باعث افتخار است.”

اگر چه این نقاش نوجوان افغان گفته است که دوست دارد برای آموزش نقاشی و زبان‌های خارجی به سوئیس برود اما رئیس‌جمهوری صربستان گفته تلاش بیش‌تری خواهد کرد تا او را قانع کند در صربستان بماند. در حال حاضر، حدود ۴۵۰۰ مهاجر و پناهجو از کشورهای مختلف در ۱۸ اردوگاه دولتی در صربستان زندگی می‌کنند. بیش‌تر پناهجویان در نظر داشتند برای شروع یک زندگی تازه به کشورهای غرب اروپا بروند اما پس از آن که “مسیر بالکان” در سال ۲۰۱۶ بسته شد، ناگزیر در صربستان مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه “مرکز حفاظت از پناهندگی” که یک نهاد نیکوکاری غیردولتی پشتیبان پناهجویان است، از پشنهاد رئیس‌جمهوری صربستان استقبال کرده است اما تاکید کرده است که روند پناهندگی در این کشور نیازمند اصلاح است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید