هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

واکنش هنرمندان به پدیده گورخوابی

اصغر فرهادی٬ کارگردان مشهور سینمای ایران و برنده جایزه اسکار، روز سه شنبه هفتم دی، پس از انتشار گزارشی در مورد «گور‌خواب‌ها» در «نصیر‌آباد» شهریار، در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از «وجود فقر در جامعه» انتقاد کرد و این اتفاق را این «تکان‌دهنده» دانست. این گزارش مربوط به روزنامه «شهروند»  بود که روز سه‌شنبه از زندگی ۵۰ مرد، زن و کودک در گورستان «نصیر‌آباد» یکی از حومه‌های «شهریار» منتشر کرده بود.

پس از آن در پی بازتاب گسترده “گورخوابی” در رسانه‌های ایران، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفته است “گورخوابی” برای مردم و دولت این کشور قابل تحمل نیست.

آقای روحانی، امروز چهارشنبه ۸ دی (۲۸ دسامبر) در نشستی در تهران گفت:

من دیروز از یکی از هنرمندان نامه‌ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر کارتن خواب می‌شوند یا زیر پل‌ها می‌خوابند اما قبر خواب را کمتر شنیده بودیم.

hassan-rouhani
روحانی در واکنش به نامه اصغر فرهادی: گورخوابی قابل تحمل نیست

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت: “چه کسی می تواند در جامعه بزرگی مثل ایران به این عظمت، دین فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببیند عده‌ای از هم نوعانش آسیب اجتماعی دیدند و به خاطر بی‌پناهی به قبر پناه برده‌اند. قبلا زنده به گور می گفتند، اما الان طرف برای اینکه سرما را تحمل کند خودش را در گور می کند.”

اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی در نامه‌ای به حسن روحانی نوشته بود: “سراسر وجودم شرم است و بغض”
این در حالی است بزرگمهر حسین پور در تازه‌ترین واکنش این امر در پستی با عنوان “فرمان ایست!” نوشت: “به جای احساسات خرج کردن هایی که راه را به ناکجا می کشاند، به جای حرف های سطحی و بدون دانش… باید فکری بکر کرد” و خواستار عقیم سازی کارتن خواب ها شد! البته وی بعدا هشتگ عقیم سازی را برداشت.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید