هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

همزیستی میان پیچیدگی های طبیعت و خلاقیت انسان

طراحی با چوب

هنرمند نروژی یانکا برتلسن ” Janka Bertelsen”  با استفاده از الوارهای چوبی، نمای استودیوی خود در مونیخ را طراحی و اجرا کرد. این نما با استفاده از جزییات پیچیده ای برگرفته از شکل های طبیعی و ریتم های موجود در خود الوارها، حکاکی شده است. استفاده از چوب کبونی” Kebony” برای این دیوار خارجی، آن را به نقطه ای کانونی برای ساختمان تبدیل کرده است. استفاده ی استودیوی ۳VERK  و برتلسن از چوب، همانند رنسانسی برای این مصالح ساختمانی و پیشنهاد و جایگزینی برای شیشه، فولاد و کامپوزیت های پلاستیکی می باشد. به منظور تبدیل شدن الوارها به یک گزینه ی مناسب و ماندنی در هنر، طراحی و روند ساخت و ساز، به نوعی چوب بسیار بادوام و پایدار نیاز است. به دلیل اینکه برتلسن نمی خواست از الوارهای مناطق گرمسیری یا نگه دارنده های چوب استفاده کند، چوب کبونی را به دلیل مزیت های محیط زیستی آن، در کنار زنگار نقره ای_خاکستری منحصر به فردش که در طول زمان شکل می گیرد، انتخاب کرد.

برتلسن اظهار می دارد: “من در جستجوی چوبی بودم که با محیط زیست سازگار و بدون آسیب باشد و آغشته به مواد سمی و شیمیایی نباشد. وقتی به دنبال جستجوی راه حل بودم، چوب کبونی را یافتم که کاملا ویژگی های پایداری و زیبایی که من به دنبالش بودم را دارد و متعلق به محل زندگی من در نروژ است”. در نمای استودیو، برتلسن نمونه ای اولیه از پروژه های آینده اش را تولید کرده است: یک پرینت در سایز طبیعی از الوارهای چوبی جزیره ی ونکوور، ترکیبی که همزیستی میان پیچیدگی های طبیعت و خلاقیت انسان را به نمایش می گذارد.

برتلسن متولد سال ۱۹۷۰ استاوانگر در جنوب نروژ است. وی پس از گذراندن دوران نوجوانی در برگن و لندن، رشته ی طراحی لباس را درمونیخ دنبال کرد، سپس کار حرفه ای خود را به عنوان یک طراح آغاز نمود. در حال حاضر کارهای خلاقانه ی او بسیار تحت تاثیر ریشه هایش در سرزمین مادری هستند که این تمایلات در طول بازدیدهای او از آنجا از طریق آثارش  رشد کرده است. نیروی عناصر طبیعی مانند دریای خشن، افق بی مرز، نوری که مدام در حال تغییر است و تجربه ی تنهایی، موضوعات مورد توجه اولیه از ترجمه ی خلاقانه او از زیبایی های طبیعی می باشند.

 

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید