هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایشگاه گنجینه تهران در برلین لغو شد

بنیاد “میراث فرهنگی پروس” آلمان اعلام کرد که نمایشگاه گنجینه‌ی “موزه‌ی هنرهای معاصر تهران” در برلین برگزار نمی‌شود. دلیل این امر، عدم صدور اجازه‌ی خروج این آثار از سوی دولت ایران عنوان شده است.

برگزاری نمایشگاه “گنجینه تهران، موزه هنرهای معاصر تهران در برلین” در حالی لغو شده است که یک مقام فرهنگی آلمان گفت صادر نشدن مجوز خروج آثار از ایران طرف آلمانی را ناچار کرد که “در کمال تاسف” نمایشگاه را لغو کند.

هرمان پارتسینگر، مدیر بنیاد میراث فرهنگی پروس و مسئول موزه‌های برلین، گفت نمی‌توان این نمایشگاه را، که پیش از این برای اوایل دسامبر برنامه‌ریزی‌شده بود، بیش از این به تعویق انداخت. بنا بود ۶۰ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر، از جمله آثاری از پابلو پیکاسو، خوان میرو و اندی وارهول، در کنار آثاری از بهمن محصص و پرویز تناولی دربرلین به نمایش در بیاید. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، پیش از این برگزاری این نمایشگاه را نشانه‌ای از “گشایش فرهنگی و اجتماعی ایران” دانسته بود.

پیشتر این نگرانی در محافل هنری مطرح شده بود که ممکن است افرادی که پیش از انقلاب در تاسیس موزه هنرهای معاصر و گردآوری آثار برای آن نقش داشتند، بخواهند با ادعای مالکیت بر آثار جلوی بازگشت آنها به موزه هنرهای معاصر تهران را بگیرند. این در حالی است که وزیر خارجه آلمان در نامه‌ای به محمدجواد ظریف بازگشت آثار را تضمین کرده بود.

spk-alexandre-robinet-borgomano
قرار بود نمایشگاه در موزه ناسیونال گالری برلین برگزار شود

گنجینه موزه هنرهای معاصر

برخی آثار هنری مدرنی را که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند، بزرگترین مجموعه این چنین خارج از اروپا و آمریکای شمالی می‌دانند. گنجینه موزه هنرهای معاصر شامل بیش از هزار اثر هنری است که گفته می‌شود حدود ۳۰۰ اثر آن ارزشی “استثنائی” دارند. ارزش این مجموعه را تا ۳ میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید