هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایشگاه عکس های تینا دلنوازی در نگارخانه فرهنگسرای نیاوران

 در عصر مدرنیته و روابط مجازی شاید بیشترین خاطرات روابط صمیمی و واقعی بین افراد جامعه برمی گردد به دوران کودکی آنها که عاطفی ترین آنها روابط بین کودک و خانواده اوست. همیشه رابطه بین مادربزرگ و نوه ها رابطه ای به یاد ماندنی در ناخودآگاه عاطفی انسان بوده و او اغلب در دلتنگی هایش سعی در یادآوری و ساختن آن لحظات با آن فضا که شاید اکنون دیگر فقط خاطره ای از آن باقی مانده، دارد.

  چندی پیش نمایشگاهی از آثار عکاسی تینا دلنوازی در نگارخانه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در مجموعه “چهار گوشه” او با آمیختن تکنیک، حس و هنرش به ساختن فضایی می پردازد که هر مخاطبی با توجه به اندوخته ی عاطفی و ناخودآگاه خود همزاد پنداری نزدیکی با این آثار برقرار می کند. در بعضی از آثار با گذر از چارچوب های کلاسیک، فتومونتاژهایی تاثیرگذار و شاعرانه آفریده است. تصاویر او در محیط داخل وحیاط خانه عکاسی شده و در آینه ای که در گوشه کنار فضا قرار داده شده تصاویر مادربزرگ او در حالت های مختلف زندگی روزمره اش مونتاژ شده است. چیدمان های او در عین سادگی، ترکیب بندی هایی استوار است که توجه به فرم و زیبایی شناسی در آنها مشهود است.

tina-delnavazi-photo-exhibition-2016-niavaran-honargardi-2

 ترکیب پرسپکتیو تصویر درون آینه و قاب با فضای بیرون باعث شده است تا حالت تختی و دو بعدی عکس ها از بین رفته و چشم مخاطب به عمق تصویر درون قاب هدایت شود.

 هنرمندانی که توانسته اند در طول پروسه کار هنری خود ارتباط با ناخودآگاه را حفظ کنند همیشه آثاری با نام خود ثبت کرده اند و با بررسی آثارشان می توان بیشتر درون آنها را موشکافی کرد.

 نمایشگاه چهارگوشه اولین نمایشگاه انفرادی او می باشد  که انتخاب آثار نمایشگاه با استاد ایشان رضا موسوی بوده است که از اساتید و پیشکسوتان عکاسی تئاتر می باشند و تاثیر تئاتر و تجربه ی عکاسی تینا دلنوازی درآن عرصه  را می توان در آثار او دید.

 ورود به عرصه حرفه ای ارائه آثاربرای یک هنرمند از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اینکه چگونه و از طریق چه گالری هایی به نمایش آثار خود بپردازد بسیار مهم است و در این میان مشورت با افراد حرفه ای و با تجربه در این زمینه بسیار کارساز است. در موارد بسیاری دیده شده هنرمندان جوان و کم تجربه به گالری های مختلفی برای ارائه آثارشان مراجعه می کنند و چون هنوز اصول اولیه ارائه آثار به شکل حرفه ای را نمی دانند با جواب منفی گالری دار ها مواجه شده و گاه دچار سرخوردگی می شوند اما استفاده از مشاوره و راهنمایی افراد حرفه ای می تواند باعث شود تا هنرمند به سمت گالری مناسبی که توانایی ارائه درست آثار او به مخاطبین را دارد هدایت شود و از طرفی هنرمند مجموعه ای منسجم و توانمند را ارائه دهد.

tina-delnavazi-photo-exhibition-2016-niavaran-honargardi-3

 بدین سبب وقتی کلیت مجموعه عکس های این نمایشگاه را می نگریم با ارائه‌ای منسجم مواجه می شویم که بزرگترین حسن این نمایشگاه می تواند باشد. البته در نوشتن بیانیه نمایشگاه ضعف های از جمله اشارات مستقیم به موضوع و هدایت عامدانه ذهن مخاطب به سمت دلخواه هنرمند وجود دارد که می توانست از منظری دیگر به روایت خود از مجموعه پبردازد تا مخاطب آزادانه تر به روایتگری بپردازد و شخصیت درون عکسها انحصاری برای خود صاحب اثر نداشته باشد.

 

بابک حقی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید