هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایشگاه اصفهان در قلب واشینگتن

دو هنرمند ایرانی نمایشگاهی در پایتخت آمریکا به نام «اصفهان» برگزار کردند

جرج تاون، محله ای قدیمی و سرزنده در قلب واشنگتن پایتخت آمریکاست که با کافه رستورانها ، بوتیک‌ها و گالری های هنری اش شناخته می شود. گالری «سایرا» (Syra) یکی از این گالری هاست که در گوشه دنج یکی از کوچه های باریک جورج تاون قرار دارد.

iranianart-gallery-washington-syragallery-rashin-kheiriyeh-sina-nayeri-honargardi-2016-2
گالری سایرا

نمای این گالری از دور شبیه حرف L انگلیسی است و فضایش به نظر بسته می آید. اما واردش که می شوید، آثار به نمایش درآمده روی دیوارهایش احساس بیننده را درگیر می کند. روز بیست و دوم سپتامبر ۲۰۱۶، این گالری میزبان “اصفهان” بود؛ نمایشگاهی از آثار مشترک دو هنرمند جوان ایرانی: راشین خیریه و سینا نیری.

iranianart-gallery-washington-syragallery-rashin-kheiriyeh-sina-nayeri-honargardi-2016-3

آثار راشین و سینا در یک نگاه با طیف های مختلف رنگ آبی، بناهای تاریخی ایران را در ذهن بیننده ایرانی تداعی می کند؛ گچ بری ها و نقش هایی که بر سقف و دیوارعمارتهای قدیمی اصفهان حک شده است.

سینا نیری در زمینه نقاشی ، طراحی گرافیک و انیمیشن تحصیل کرده است. تمرکز او بیشتر بر خطاطی و چاپ نقش چوبی است. او حروف فارسی را با طرح های سنتی هنر اصفهان ترکیب میکند.

iranianart-gallery-washington-syragallery-rashin-kheiriyeh-sina-nayeri-honargardi-2016-4

راشین خیریه، تصویرگر و نویسنده است و بیش از شصت عنوان کتاب برای کودکان در کارنامه اش دارد و جوایز متعددی را از جشنواره های مختلف بین المللی دریافت کرده است.

راشین در رشته هنرهای تجسمی درس خوانده و دکترای خود را در تصویرگری کتاب کودک گرفته است. او اکنون در دانشکده هنر و علوم انسانی دانشگاه مریلند طراحی و انیمیشن تدریس می کند.

راشین و سینا، برای ادامه تحصیل در رشته هنر به نیویورک ، نبض تپنده هنر آمریکا مهاجرت کردند، در آنجا با هم آشنا شدند و ازدواج کردند. خاطرات مشترکشان از ایران به ویژه اصفهان، آنها را پای بوم نشاند تا آثاری مشترک خلق کنند.

راشین می گوید هدف از خلق این آثار ایجاد سوال در ذهن مخاب بود که با دیدن گوشه ای از زیبایی هنر ایران به ویژه اصفهان به دنبال ریشه های آن بروند و در موردش بیشتر بدانند.

در بسیاری از آثار، رد پای مولانا شاعر برجسته فارسی زبان را نیز می توان دید. راشین و سینا می گویند اشعار مولانا «نقش گونه» هستند و با شنیدن هر کدام تصویری در ذهن بیننده نقش می بندند. هر چند در آثار به نمایش در آمده از اِلمان های شرقی و هنر ایرانی استفاده شده است ، سادگی در رنگ و فرم الهام از هنر مدرن غربی است.

iranianart-gallery-washington-syragallery-rashin-kheiriyeh-sina-nayeri-honargardi-2016-6

سیلویا فن فلیت، مدیر و موسس گالری Syra سالها در مصر زندگی کرده و علاقه زیادی به هنر خاورمیانه دارد. او سعی می کند با نمایش آثار هنرمندانی که از آن گوشه جهان می آیند، مردم آمریکا را با بینش و دنیای متفاوت آشنا کنند.

سیلویا می گوید دیدن عشق راشین و سینا به هنرو ادبیات زادگاهشان و توانایی آنها در تصویر کردن آن به شیوه ای مدرن و هیجان انگیز توجه او را جلب کرد. نمایشگاه “اصفهان” ششم ماه اکتبر به پایان رسید.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید