هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره هنر ایران در پاریس

از تهران تا پاریس

به گزارش هنرگردی به نقل از دبیرخانه جشنواره هنر ایران، نمایشگاه آثار برگزیده نخستین دوره جشنواره هنر ایران در خانه فرهنگ ایران واقعا در پاریس در تاریخ دوم اسفند ماه (بیستم فوریه) برگزار خواهد شد.

در این نمایشگاه که دومین نمایش آثار برگزیده به شمار می‌رود، مانند نمایشگاه پیشین در گالری علیها، شامل آثار منتخب رای هیات داوران و مردمی شده و به مدت دو هفته برپا خواهد بود. در همین رابطه گفتگویی داشتیم با علیرضا محمدشاه دبیر جشنواره که چکیده‌ی آن را در زیر می‌خوانید:

 

  • پس از سال‌ها جشنواره ای در مقیاس ملی در حال نمایش آثار هنرمندان ایرانی در قلب اروپا است. لطفا کمی از سازوکار این جشنواره بگویید.

همان گونه که می‌دانید به دلیل مشکلات فراوانی که در بسیاری از موارد هم بی ارتباط به دنیای هنر بودند، هنرمندان ایرانی برای دیده شدن در دنیای امروز با سختی های بسیاری روبه رو بوده و عملا به جز دبی و تا چندی پیش کشور ترکیه، در دیگر قطب های هنری جهان به ندرت آثار هنرمندان ایرانی دیده می‌شد. دقت بفرمائید که منظورم آثار معاصر هنرمندان داخل ایران است. به همین دلیل جشنواره هنر ایران یکی از رسالت های خود را نمایش آن چیزی که به عنوان “هنر معاصر ایران” شناخته می‌شود به جهان قرار داد و در نخستین گام هم پاریس به عنوان قلب هنر اروپا را مد نظر قرار دادیم.

ساز و کار کلی جشنواره بر پایه شفافیت بنا شده و عملا در سیستمی صورت می‌پذیرد که همه فرآیند آن الکترونیکی انجام می‌شود. به طور بسیار ساده و خلاصه، آثار دریافت شده، به رای گذاشته می‌شوند و خود سیستم بر اساس تعداد آرا برگزیدگان را مشخص می‌کند.

 

  • جنشواره هنر ایران علاوه بر رای هیات داوران، رای مردمی را هم شامل می‌شود که اتفاق جالبی است اما در نمایشگاهی که در گالری علیها برپا شد شاهد اختلاف کیفیت آثار این دو حوزه بودیم. به نظرتان این امر به جشنواره ضربه نمی‌زند؟

بگذارید یک مورد را خیلی واضح بگویم، قبول دارم که سطح و کیفیت انتخاب مردمی و داوری با هم تفاوت داشت، اما به نظرم چنین چیزی اصلا عجیب نیست! قطعا زمانی که داوری مانند آقای نادر سیحون با آن سابقه در هیات داوری وجود دارد، نظرشان با فردی که صرفا یک هنردوست است و تخصصی در این زمینه ندارد فرق دارد و راستش ما در جشنواره به این امر افتخار می‌کنیم که سلیقه‌ی عمومی را هم مد نظر قرار داده‌ایم‌؛ چرا که این سلیقه جدای از سطح و کیفیتش “وجود” دارد و باید آن را به رسمیت شناخته و برای ارتقایش تلاش کنیم.

مراسم اهدای تندیس برگزیدگان جشنواره هنر ایران در موزه هنرهای معاصر – شهریور ۱۳۹۵
  • جناب سیحون در مراسم اهدای تندیس در موزه هنرهای معاصر از دیدن آثار پشت مانیتور صحبت کردند. قبول دارید که دیدن یک اثر پشت مانیتور با لمس آن از نزدیک تفاوت دارد؟ چنین امری داوری را دچار کاستی نمی‌کند؟

درسته واقعا تفاوت‌هایی هست اما برای چنین جشنواره‌ای در این مقیاس ارسال دیجیتالی آثار بهترین گزینه بود اما در دوره بعدی جشنواره قطعا راه حلی مثل فیلتر دو مرحله‌ای آثار و … را مد نظر داریم تا بتوانیم به گزینش تخصصی تر کمک کنیم.

 

  • شما به عنوان دبیر یک جشنواره خصوصی چه چشم‌اندازی را برای آینده‌ی جشنواره می‌بینید؟

ما در اتاق فکر جشنواره یک برنامه کلی داریم که اهداف مندرج در اساس نامه را پوشش می‌دهد و به جز آن اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی داریم که مرحله به مرحله به آن‌ها نزدیک‌تر می‌شوی. آینده‌ای که ما برای آن تجسم می‌کنیم، جشنواره‌ای مستقل و با اعتبار جهانی است که آثارش در پایتخت‌های هنر معاصر به نمایش در خواهد آمد.

علیرضا محمدشاه دبیر نخستین دوره جشنواره هنر ایران در موزه هنرهای معاصر تهران
علیرضا محمدشاه دبیر جشنواره هنر ایران
  • دوره بعدی جشنواره از چه زمانی آغاز به کار کرده و نحوه ارسال و نمایش آثار به چه شکل خواهد بود؟

دومین دوره جشنواره هنر ایران احتمالا از تابستان سال آینده فراخوان داده و سپس به گزینش، معرفی و نمایش آثار می‌پردازد که جزئیات و تفاوت‌های آن را با این دوره سخنگوی جشنواره به زودی اعلام خواهد کرد.

در آخر هم باید داوران آقایان نادر سیحون از گالری سیحون، سلیمان محمدی از گالری ۲۶ و احسان لاجوردی از بنیاد لاجوردی به خاطر همکاری حرفه‌ای و افتخاری ایشان تشکر کنم. همین طور لازم هست از خانم نیلوفر علیها مدیر گالری علیها  تشکر کنیم که بدون همکاری ایشان امکان برگزاری چنین مراسمی نبود. هم‌چنین باید قدردانی کنم از تیم هنرگردی به ویژه کسرا علیها که مانند اتاق فکر این رویداد در کنارمان بودند و در همراهی با تیم‌های شاریوت، ای نتورک، ویلبیسین و آرتیبیشن به پوشش خبری خاص این رویداد پرداختند و در پایان تشکر ویژه دارم از خانم کتایون علیها که برنامه ریزی ارسال و برگزاری نمایشگاه در فرانسه را با همکاری خانه فرهنگ ایران در پاریس انجام دادند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید