هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نقاشی آرتمیزیا جنتیلسکی در نگارخانه ملی لندن

نگارخانه ملی در لندن یک تابلوی نقاشی کمیاب قرن هفدهمی را که نقاش آن یک زن بوده است، به قیمت سه میلیون و ۶۰۰ هزار پوند (حدود ۵ میلیون دلار) خریداری کرده است.

یکی از علت های شاخص بودن این خرید، “مردانه” بودن گنجینه نگارخانه ملی لندن است که بنا به آمار، از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ اثر گالری ملی لندن با شمار این اثر جنتیلسکی، تنها ۲۱ تابلو متعلق به زنان است و واپسین باری که این نگارخانه اثر یک نقاش زن را خریداری کرده به سال ۱۹۹۱ باز می‌گردد که پنج تابلو از پائولا رگو، نقاش معاصر پرتغالی را به گنجینه خود افزوده است.

این نقاشی اثر آرتمیزیا جنتیلسکی از معتبرترین هنرمندان دوره خود بوده که در نیمه نخست قرن هفدهم می‎زیسته است. به گفته مسئولان این گالری “خرید چنین نقاشی با ابهتی آرزوی بلند مدت گالری ملی برای بزرگ کردن مجموعه آثار هنرمندان مهم زن بوده است.”

هانا راتچایلد، رئیس هیئت امنای گالری ملی درباره این اثر گفت:

آرتمیزیا جنتیلسکی نقاشی پیشرو، داستانگویی برجسته و یکی از صریح‌ترین هنرمندان دوره خود بوده است… وی یکی از زنان انگشت شماری بود که توانست محدودیت‌های زمان خود را بشکند و با چیرگی بر دشواری‌های شخصی خود در عرصه هنر نقاشی پیروز شود… این تابلو به ما کمک می‌کند که چگونگی گردآوری، نمایش و بازگویی زندگی زنان هنرمند تاریخ را تغییر دهیم.

گمان می‌رود این تابلو که “خودنگاره در قالب کاترین مقدس اسکندریه” نام دارد در سال ۱۶۱۵ کشیده شده باشد. این نقاشی هم‌اکنون در دست ترمیم است و قرار است در اوایل سال ۲۰۱۹ به نمایش عمومی گذاشته شود.

اثری از آرتمیزیا جنتیلسکی

تنها دو تابلوی دیگر از آرتمیزیا جنتیلسکی در بریتانیا وجود دارد.

آرتمیزیا جنتیلسکی دختر اوراتسیو جنتیلسکی، نقاش سرشناس ایتالیایی اواخر قرن شانزدهم و اویل قرن هفدهم بود. با این حال او برای راهیابی به عرصه هنر آن زمان که کاملا در اختیار مردان بود، سختی زیادی کشید. تلاش او برای راهیابی به دنیای هنر به نمادی برای فمنیسم در دهه‌های اخیر تبدیل شده است. او تنها ۱۷ ساله بود که نقاشی به نام آگوستینو تاسی که از آشنایان پدرش بود به او تجاوز کرد که دادگاهی هفت ماه را در پی داشت.

گفتنی است آرتمیزیا جنتیلسکی نخستین زنی است که به عضویت آکادمی هنر و طراحی فلورانس در آمد و شدیدا با این نظریه که از زنان نقاشی انتظار می‌رفت، تصویر زنان قهرمان و یا برهنه ترسیم کنند، مخالفت می‌کرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید