هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

موزه ی هنر خیابانی در روسیه

پروژه ی ” STREETART MUSEUM”  گام اول از پروژه ای بزرگتر می باشد که هدف آن تغییر بخشی از یک منطقه ی صنعتی (کارخانه ی الیاف ومنسوجات پلاستیکی) است. این مکان گونه ای از فضای عمومی است که حاصل ترکیب شدن هنر مدرن و ضروری، با عملیات تولید و همچنین جوی از حومه های صنعتی است و همچنین عامل سوم و جدیدی که به آن افزوده شده است؛ ” Museum of Street Art”. موزه ی هنر خیابانی “SAM” که گونه ای جدید از محیط شهری، فرهنگی و در عین حال محیطی صنعتی می باشد و در شهر سنت پترزبورگ، روسیه قرار دارد.

گروهی از برنامه ریزان شرکت ” ARCHATTACKA ” به طور همزمان برنامه ی دقیق و مشخصی برای دوری از مفهوم  “خلاقیت معمارانه”  و حرکت به سمت قضاوت هنری از فضای صنعتی موجود، با تبدیل آن به مفهوم عمیق تر “هنر عمومی”،  پایه ریزی کردند. بر خلاف معمول که شروع کار با ساخت سازه ای ثابت و صلب برای موزه (که بیشتر به موسسه های قدیمی مربوط می شود) آغاز می گردد، این پروژه به صورتی آگاهانه، فضایی انعطاف پذیر برای استفاده در آینده و محیطی غیر متظاهر و غیر خودنما که هنر را در ویترین به نمایش می گذارد، ایجاد کرده است.

می توان گفت تقریبا در هیچیک از عناصر بهبود بخش _به جز فضای سبز طراحی شده_ حضور هیچ معمار یا طراحی به چشم نمی خورد. در عین حال بازدیدکننده با تفکری بسیار آگاهانه و ظریف برخورد می کند که در آن همه چیز تابع قانونی خاص از طراحی صحنه و تامین عناصر اولیه ی پی در پی است. در اینجا هریک از عناصر موجود در ترکیب بندی ها، همانند اثری مستقل و خاص تلقی می شوند _ چیدمانی از اشیاء هنری در مقیاس و ابعادی عظیم_ . سپس همه ی آنها درون فضا و اثر هنری بی نقصی گرد هم آمده که در آن خود فضا نیز برای تکمیل نمایش ایفای نقش می کند. حضور مداوم آن به عنوان چیزی که خود-آشکار است درک می شود و همیشه بک هارمونی و هماهنگی کامل هنر در هنر وجود دارد.

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید