هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

موزه هود محل نمایش آثار بهار بهبهانی نقاش ایرانی

بهار بهبهانی ، در صحنه هنر بین‌المل

در اواخر سال ۲۰۱۱۳ بهار بهبهانی مجموعه‌ای را با تامل بر هویت آغاز کرد. باغ ایرانی به عنوان یک موضوع مهم که در فرهنگ ایرانی موتیف تکار شونده نیز می باشد، برای بهار بهبهانی نیز منبعی بود که بدان وسیله حس دور بودن از وطن را ارائه دااده است. در مجموعه نقاشی ها، چیدمان و ویدئوهایش در این نمایشگاه که بخشی از مجموعه “باغهای ایرانی” است، اشتغال ذهنی او را با آنچه خود به عنوان جغرافیا-روانِ مکان و خاطره می نامد، به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه با عنوان “بهار بهبهانی: اجازه دهید باغ ارم شکوفا شود” در موزه هود در مرکز شهر هانوور، ایالت نیوهامپشایر از ۵ ژانویه تا ۱۲ مارس ۲۰۱۷ برپا خواهد بود.

از مجموعه “اجازه بدهید باغ ارم شکوفا شود”، میکس مدیا

در مجموعه باغهای ایرانی، بهار بهبهانی به دنبال یک مدینه فاضله خیالی یا در پی ارائه باغ به شرق‌شناسان غربی نیست. بلکه در عوض آثار لایه‌ لایه‌ی او، که بر روی نقشه های شماتیک، هندسه تشریفاتی و زیبایی مزین باغ ایرانی رسم شده، همراه با حس شاعرانه برخاسته از آن، بیشتر به تاریخی می پردازد که با باغ ملازم بوده است. رویکرد او به باغ ایرانی استعاره ای از شعر و سیاست است که ساحت خصوصی و عمومی را با چالش کشیده است. آثار وی کاملا انتزاعی بوده که فقط از دید یک شرقی یا سنتهای ایرانی قابل درک نیست ومفاهیمی چون پیوند، سراب، ساختار، وهم و قدرت خیال برخی از مفاهیمی است که در دیدن آثار به ذهن متبادر می‌شود.

از مجموعه “اجازه بدهید باغ ارم شکوفا شود”، میکس مدیا

بهار بهبهانی در ۱۳۵۲ در تهران متولد شد. او در زمینه های نقاشی، ویدئو آرت، چیدمان و پرفورمنس تجربه دارد. آثار او در نمایشگاهها و فستیوالهای هنری زیادی ارائه شده است. او مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران دریافت کرده است. در سالهای اخیر شاهد رشد هنر و هنرمندان ایرانی در جریان هنری بین‌المللی هستیم و مجموعه “اجازه دهید باغ ارم شکوفا شود” نیز استعاره ای از این حضور در سطح هنر بین‌المللی است.

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید