هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

موزه بریتانیا میزبان آثار فریده لاشایی

یک سری تازه از آثار فریده لاشایی، هنرمند فقید ایران، در سبک دیجیتال و با تم حماسی الهام گرفته از هنر «فرانسیسکو د گویا» است. این آثار قرار است ابتدا در موزه پرادو ی اسپانیا در کنار آثار گویا نمایش داده شود، بعد به بلژیک برده می شود و سپس در سال ۲۰۱۸ بخش اصلی نمایشگاه جدیدی در موزه بریتانیا خواهد بود.

فریده لاشایی متولد ۱۳۲۳ در رشت، نقاش نو گرا، نویسنده و مترجم ایرانی است که اسفند سال ۱۳۹۱ در پی بیماری سرطان درگذشت. از مهمترین رمان های او، «شال بامو» است. خانم لاشایی در آلمان و اتریش تحصیل کرد.

این آثار جدیدی که از خانم لاشایی عرضه شده، از مجموعه ای از آثار گویا به نام “فجایع جنگ” الهام گرفته است که بین سالهای ۱۸۱۰ تا ۱۸۲۰ توسط نقاش بزرگ اسپانیایی خلق شده اند. موزه بریتانیا آثار دیجیتالی فریده لاشایی را سال گذشته (۲۰۱۵) خرید تا بخشی دائمی از هنرهای منطقه خاور میانه باشد.

فریده لاشایی با ترکیب عناصر دیجیتالی و عکسهای متعدد از مجموعه “فجایع جنگ” گویا و گاه ویدئو این کلکسیون را خلق کرده است. به گفته متصدی موزه بریتانیا:

خانم لاشایی انسان ها و حیوانات را از عکسهای اسکن شده نقاشی های گویا در آورده و بعد این فیگورها را به صورت انیمیشن در آورده است که در ویدئو گاه حضور دارند و گاه ناپدید می شوند.

این کلکسیون در سال ۲۰۱۷ در موزه پرادو و پس از آن در موزه گنت بلژیک نمایش داده می شود.

وجه تشابه این کلکسیون با آثار اولیه گویا این است که هر دو هنرمند با این وجود که در دوره ها زمانی کاملا متفاوت زیسته اند شاهد فجایع جنگ مانند سرکوب و تنش در سرزمین های مادری خود بوده اند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید