هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مروری بر گالری محسن در هفته سوم اردیبهشت

گالری محسن این هفته میزبان عکس های محسن شاهمردی با عنوان ” منظرهای معاصر تهران ” بود. این نمایشگاه شامل تصاویری از اوضاع به هم ریخته‌ی معماری و شهرسازی تهران بود که به خودی خود ایده‌ای مهم و قدیمی به شمار می‌رود. شاهمردی در این نمایشگاه پیکان خود را به سمت کمبودهای فضاهای شهری تهران نشانه رفته بود ولی به دلیل ضعف تکنیکی آثار ارائه شده و پخته نبودن کانسپت، به هدف خود نرسیده و صرفا در حد کلیشه باقی مانده بود. اما درست چند قدم آن طرف‌تر، نمایشگاه عکس‌های مجتبی سرانجام پور در پلتفرم داربست این گالری برپا بود که باعث می‌شد ضعف‌های نمایشگاه طبقه‌ی پائین را از یاد ببرید.

سرانجام پور آثار خود را با عنوان شلکس به نمایش گذاشته بود که شامل مجموعه تصاویری از سبک زندگی خاص جوانانی حدود بیست سال در فضاهای مملو از گرافیتی، بسکتبال، سیگار و موسیقی هیپ هاپ بوده و بنا به کاتالوگ نمایشگاه، این پروژه را از سال هشتاد و شش آغاز کرده است. اگر بخواهیم مثالی واضح از آثار اخیر مجتبی بزنیم، سیاهپوستان فیلم‌های امریکایی که بسکتبال بازی می‌کنند، فحش می‌دهند و سیگار پشت سیگار می‌کشند، بهترین مصداق عینی هستند؛ اما دیدن این سبک زندگی در تهران برای مخاطب ایرانی در نوع خود جالب توجه است.

  • خالق شکلس ادامه می‌دهد:

مواجه شدن با این افراد بر می گردد به زمانی که من از محل کارم نزدیک میدان فاطمی برمی‌گشتم و این بچه‌ها را می‌دیدم که برای من – به عنوان کسی که شاخه ی اصلی عکاسی‌اش مستند است- جالب بود. ابتدا از بیرون فنس‌ها و پس از به دست آوردن اعتمادشان، قبول کردند این پروژه‌ی عکاسی را با آن‌ها تکمیل کنم. البته وقفه هم در کار پیش آمد و کل این مجموعه در یک جا عکاسی نشد. محل عکاسی از خیابان ویلا تا اکباتان و سپس در شرق تهران قرار داشت.

  • مجتبی سرانجام پور در مورد نوع چاپ آثارش می‌گوید:

فکر می‌کردم چاپ این عکس ها روی کاغذ همراه با قاب نتواند حس این بچه‌ها را منتقل کند. به همین دلیل پس از تست‌های مختلف، سراغ برزنت و مواد شیمیایی رفتم که در نهایت به چیزی که می‌خواستم رسیدم.

Mojtaba_saranjampour_sholex_honargardi (8)

شلکس منتخبی از عکس‌های بسیار زیادی از افرادی است که در گوشه و کنار شهر زندگی می‌کنند، حال و هوای خودشان را دارند و زیاد دیده نمی‌شوند. این نمایشگاه تا چهاشنبه 23 اردیبهشت 1394 در پلتفرم داربست واقع در طبقه‌ی بالای گالری محسن برقرار است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید