هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مردگان باستانی مصر سال نو را تبریک گفتند

گوستانی باستانی شامل چهل مومیایی، ده ها تابوت سنگی و پیامی از جهان مردگان در مصر یافت شد

ظاهرا اخبار مصر باستان قرار نیست هیچ گاه تمام شود و این کشور با کشف تازه و عجیبی دوباره در صدر اخبار باستان شناسی جهان قرار گرفته است. جریان از این قرار است که در جنوب قاهره و نزدیکی شهر منیا در محلی باستانی که از آن با عنوان وادی خاموشان یا شهر مردگان نام برده می‌شود گورستان تازه‌ای یافت شده است که قدمت آن به بیش از ۲ هزار سال پیش می‌رسد.

وزیر باستان‌شناسی مصر آقای خالد العنانی در همین رابطه گفته است در شهر مردگان ۴۰ تابوت‌دان، جواهرات، قطعات سفال و صورتک طلا پیدا شده است و انتظار می‌رود حفاری‌ها در آن تا ۵ سال آینده طول بکشد. گفتنی است گورهای چاهی پیدا شده مربوط به واپسین دوره فرامانروایی فراعنه تا اوائل دوره حکومت دودمان بطلمیوسی بر مصر باستان مربوط به سال ۳۰۰ پیش از میلاد است.

به گفته باستان‌شناس مصطفی وزیری، هشت مقبره در سه ماه گذشته کشف شده ولی انتظار می‌رود مقبره‌های بیشتری کشف شوند. خاکبرداری ها قرار است در یک بازه زمانی ۵ ساله انجام شوند تا در پایان بشود از همه خاکسپاری‌ها در شهر مردگان آگاه شد.

آقای وزیری گفته است بسیاری از مقبره‌ها و آثار باستانی پیدا شده متعلق به پیروان تحوت از خدایان مصر باستان بوده است. تحوت معمولا در هیات مردی با سر لک‌لک به تصویر کشیده شده است.

در میان آثار یافت شده در حفاری ها، چهار کوزه از جنس آلاباستر با سرپوش‌هایی که هر کوزه را به شکل یکی از چهار پسر حوروس، ایزد عقاب‌نما در می‌آورد، پیدا شده‌اند. این کوزه‌ها حاوی بقایای مومیایی شدن اعضای بدن افرادی هستند. آقای وزیری گفته است روی این کوزه‌ها با خط هیروگلیف نام و عنوان صاحبان آنها نوشته شده است. اما هیجان انگیزترین اتفاق این اکتشافات مربوط به آویزه‌ای است که روی آن به خط هیروگلیف نوشته شده است “سال نو مبارک.” آقای وزیری گفته است این گردنبند به طور تصادفی شب سال نو پیدا شد و این پیامی است که از جهان مردگان برای ما زندگان فرستاده شده است.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید