هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مدول و طراحی مدولار

مدول در بسیاری از رشته ها اعم از معماری، طراحی صنعتی، مدولاریستی در هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، ریاضی و … کاربرد داشته و در هر کدام از آنها تعاریف مخصوص به خود را دارد. این تعریف در معماری به این منظور است که ما در شکل گیری یک حجم یا سطح از مدول هایی به دفعات تکرار شونده به منظور ایجاد ترکیبی بزرگتر استفاده کنیم. در واقع هنگامی که از مدول صحبت میکنیم، منظور همان اندازه است که در سیستم مدولار، تنوعی از اندازه ها بسته به ترکیب تعداد محدودی اندازه پایه به دست می آیند.

در معماری  عواملی از قبیل ویژگیهای اقلیمی، فرهنگی، ابعاد و اندازه های بدن انسان و چگونگی حرکت او در فضا، اندازه های لوازم زندگی و … در شکل گیری اندازه ها در سیستم مدولار و اصول و مبانی آن نقش مهمی دارد. که مجموعه این عوامل با هدف تامین آسایش برای انسان در نظر گرفته می شوند. علاوه بر آن یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم مدولار صرفه جویی در وقت، هزینه و جابجایی و سرعت نصب آنها می باشد.

هر طرحی بر اساس نظامی از استانداردها و اندازه ها ارائه می گردد که در خصوص طراحی سیستم مدولار هماهنگی و همخوانی اندازه ها در طراحی و تولید آن بسیار با اهمیت است. سیتم مدولار متشکل از قطعات پیش ساخته ایست که در معماری بیشترین کاربرد را در اجرای صنعت ساختمان و انبوه سازی دارد.

با توجه به اینکه تعاریف مختصری در مورد سیستم مدولار شد در اینجا به معرفی یک سیستم ساختمانی مدولار می پردازم که توسط شرکت تِترا شِد به شیوه ای نوین طراحی شده است. در واقع این سیستم مدولار از یک هرم تشکیل شده است و برای بهینه تر شدن، بخش‌هایی از آن کاسته شده و به یک چند وجهی بسیار کارآمد تبدیل شده است و می تواند به عنوان یک واحد مستقل مورد استفاده قرار گیرد. هم‌چنین با کنار هم قرار گرفتن چند مدول از آن فضاهای زیبا و منحصر به فردی را ایجاد کند.

tetra shed_architecture_honargardi_2016 (6)

این سیستم مدولار از یک روکش فلزی با رنگ سیاه پوشیده شده است. لازم به دکر است که این سیستم از رنگ های دیگری هم تشکیل شده و پوشش داخلی آن از تخته سه لا است. به عنوان مثال یک دفتر کار این سیستم تشکیل شده از سه پنجره و یک در ثابت، همچنین یک سیستم روشنایی اِل‌ای‌د ، گرمایش از کف (گرمایش الکتریکی ) و نصب بلندگو در دیوار های داخلی آن،  که هر کدام از آنها را می توان با اپلیکیشن هایی اضافه و کنترل کرد.

tetra shed_architecture_honargardi_2016 (5)

از کنار هم قرار گرفتن و وصل کردن اشکال چند گانه آن می توان برای هتل، خوابگاه، کلاس های درس، فضاهای نمایشگاهی و … استفاده نمود. به این صورت که استفاده از یک مدول می تواند به عنوان یک دفتر 2 تا 3 نفره، دکه (کیوسک)،اتاق خواب، اتاق جلسه 4 نفره، استودیو موسیقی، اتاق بازی،دفتر فروش بلیط، خانه درختی و … استفاده کرد.


نویسنده: لیلا قاسمی

نویسنده مهمان

نوشته های مشابه

1 کامنت

  • خیلی جالب بود،فکر می کنم با توجه به ارتباط خوب این پروژه با بحث folding ،خیلی جالب میشد که ارتباط بحث مدول و فلدینگ مطرح میشد.در کل مقاله و چکیده ی خوب و کاملی بود.

پاسخی بدهید