هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

لزوم مناسب سازی بستر های فرهنگی برای یازده درصد ایران

مدت هاست که برای اهالی فرهنگ و هنر دیگر عصر آدینه روز دلگرفتگی نیست؛ گالری گردی و بازدید از چند ده نمایشگاه هنرهای تجسمی و مفهومی در نگارخانه های شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت در جریان است و مجالی برای سر رفتن حوصله باقی نمی‌ماند. اما یازده درصد از ایرانیان از این بازدیدهای مهیج بی‌نصیبند. مثال گالری گردی تنها بخش بسیار کوچکی از چالش هاییست که یازده درصد از جمعیت کشور که به نوعی کم‌توانی جسمی دچارند، با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع مشکلات پیش روی این یازده درصد در جامعه‌ای که زیرساخت‌های نامناسب و بسترهای بسیار ابتدایی برای شهروندان کم‌توان جسمی خود دارد، به مراتب فراتر می‌رود.

این مناسب‌سازی‌ها نه تنها می‌بایست در قوانین جاری معماری و شهرسازی کشور نهادینه شوند، بلکه مهم‌تر از آن، فرهنگ سازی در رابطه با تعامل افراد کم‌توان جسمی در جامعه باید به طور جدی و عمیق از پایه‌ای‌ترین سطوح آموزشی کشور تا بالاترین آن، صورت بگیرد و مسلما این کار بدون حمایت جدی دولت و همکاری نهادهای مردمی به وقوع نمی‌پیوندد. در همین رابطه دوستداران حوزه فناوری و فعالیت‌های اجتماعی دست به دست هم داده‌اند تا با راه‌اندازی کمپینی به نام  “۱۱ ایران“، فرهنگ تعامل با ۱۱درصد جمعیت جامعه کم‌توانان جسمی ایرانی را نهادینه کنند تا کمک کنند آن‌ها بیش‌تر در جامعه دیده شده و فرصت ایفای نقش در جامعه را بیابند. در توضیحات این کمپین آمده است:

هر کدام از ما می‌توانیم با “عضویت” درکمپین ۱۱ ایران، وارد این حرکت حمایتی شویم و به‌صورت کاملا رایگان با ثبت نام در آن خود را به عنوان سفیر حامی این کمپین معرفی نماییم. به این طریق در ذهن‌مان و برای مملکت و مردم‌مان متعهد می‌شویم که حداقل با آگاه‌سازی همه‌جانبه در دایره ارتباطی پیرامون خودمان، حرمت‌گذاری به این جامعه ۱۱ درصدی از کل جمعیت ایران را انجام دهیم و با این فعالیت دسته‌جمعی قدمی بلند در حوزه آگاه‌سازی این امر حیاتی برداریم.

اگر همه مردم ایران یعنی میلیون‌ها نفر به این کمپین ملحق شوند و متعهدانه در تبلیغ این کمپین و توانمندسازی حضور معلولین در جامعه مشارکت نمایند، انرژی شگرفی را در این زمینه پدید می‌آورند که در یک مسیر و با تمرکز روی این موضوع می‌توان آینده خوب و روشنی را برای این جامعه دوست‌داشتنی فراهم کرد.

لطفا دوستانتان را هم با کلیک روی منوی “دعوت از دوستان” به عضویت در این کمپین دعوت نمایید و با دنبال کردن صفحات اجتماعی ما در فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و آشنایی با فعالیت‌ها و به اشتراک‌گذاری آنها، در این امر ما را یاری فرمایید.

برای ترویج این کمپین می‌توانید مطالب، عکس‌ها و ویدئوهای خود را در صفحات اجتماعی با هشتگ #۱۱iran و منشن کردن@۱۱iran انتشار دهید.

علاقه‌مندان به حضور و مشارکت در برنامه‌های مختلف کمپین می‌توانند از طریق منوی “همراهی با ما” زمینه فعالیت و نوع همراهی خود را مشخص نمایند.

در همین رابطه درباره پروژه‌ی بافته نگاری نمادین هنرگردی که در روز جهانی معلولان در موسسه خیریه رعد اجرا شد بخوانید.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید