هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

عکس های دکتر علی بابایی زاد در گالری ۲۶

بازتابی از تجربه‌های روان‌درمانگری در عکاسی

گالری بیست و شش آدینه یازدهم تیر ماه میزبان گشایش نمایشگاه عکاسی متفاوت و جالبی بود. در این نمایشگاه که تمنوس نام دارد، عکس های دکتر علی بابایی زاد به نمایش درآمده و سبب شد تا روز گشایش اتمسفری بیش‌از یک نمایشگاه انفرادی عکاسی داشته باشد. علی بابایی زاد به عنوان چهره‌ای آشنا در دنیای روان‌درمانگری، این بار در تمنوس به عنوان دومین نمایشگاه انفرادی‌اش، به سراغ حالات و درونیات انسان رفته و به گفته خودش سوژه کارهایش را از دل روانکاوی های طولانی در جلسات با مراجعانش به دست آورده است.

۲۶-art-gallery-dr-ali-babaei-zad-honargardi-2016
تمنوس در گالری ۲۶

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

عکس ها در تقلا هستند تا هراس از مرگ را اندکی بکاهند و من در آنجه که انگاشتم دل مشغولی های روان گونهء انسان را ثبت کرده ام. روانی که وجود عینی ندارد و بیشتر نا خودآگاهی است دور از دسترس خود و دیگران. صحنه آرایی ها سخن از سرکوبی های دور از آگاهی دارند تا باشد مشاهده اشان ساز و کار دفاعی ناظر را در ارتباطی تصویری سست نماید و رسوایی ای وجد انگیز حاصل شود. سوژه خود انسان است چه در کارم به عنوان یک روان درمانگر و چه در عکس هایم به عنوان مشاهدات یک انسان به خود و هم نوعانش از رده پستانداران قدری جهش یافته. چنین تکلمی نمادین می تواند جذاب باشد چرا که در خوانش آن نا خودآگاه ناظر موثر تر از ذهن عکاس است. پس هر اثر در ذهن بیننده باز سازی ای شخصی می یابد و به تعداد آنها در نسخه های ذهنی اشان در تعامل با ناخود آگاه هر کس باز تولید می شود و همین پدیده انگیزه ام بود برای به نمایش گذاشتنشان. امیدوارم که لذت ببرید.

آنچه که عکس‌های علی بابایی زاد را متمایز می‌کند، زاویه دید روانشناسانه‌ی اوست که سبب می‌شود فاکتورهایی را که اغلب سعی در سرکوب یا پنهان ساختنش داریم، در برابرمان آشکار کند. در چنین زمانی، ما یه عنوان مخاطبی که روبه‌روی دوربین یک روان‌درمانگر ایستاده‌ایم، احتمالا حسی نامطمئن اما جذاب خواهیم داشت.

گفتنی است که این نمایشگاه تا بیست و چهارم تیرماه در محل گالری بیست و شش به نشانی فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر، شماره ۲۶، واحد ۳ از ساعت شانزده تا بیست و یک برپا است.

کسرا علیها

http://mehrazin.wordpress.com

اینجا بخونید: ir.linkedin.com/pub/kasra-m-aliha/3b/469/797/

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید