هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

عکسی که یک معماست: یک یا دو قاشق ، دو یا سه چنگال

در تاریخ عکاسی شاید به ندرت اثری وجود داشته باشد که مستقیما به واسطه ویژگی های مدیوم عکاسی “سوالی” را در برابر مخاطب مطرح کند .

ویلیام وگمن William Wegman هنرمند چند رسانه ای امریکایی (متولد 1943 ) در یکی از آثار عکاسی خود با عنوان One or two spoons/ two or three forks نوعی بازیگوشی هوشمندانه انجام داده که نمونه آن در دنیای عکاسی کمتر دیده شده است .

در این عکس با معمایی ساده (که شاید نوعی شوخی هوشمندانه با مخاطب به حساب بیاید) اما حل نشدنی مواجه می شویم که عنوان عکس به گویا ترین شکل ممکن آن را مطرح می کند ؛ آیا شیئ گوشه سمت راست یک قاشق است؟ یا یک چنگال ؟ آنچه در اینجا نقش کلیدی را ایفا می کند ابتدا محل کراپ عکس و سپس عنوان – title است.

محل کراپ یا همان محل برش عکس در حاشیه تصویر همواره موضوع مهمی بوده است ، کراپ می تواند عناصر اضافی حاشیه عکس را حذف و در بسیاری موارد پیام عکس را به گونه ای دیگر تغییر دهد یا ترکیب بندی عکس را زیر و رو کند. رابرت فرنک Robert Frank یکی از عکاسانی بود که به کراپ های رادیکال عکس هایش در مقایسه با سایر عکاسان هم دوره اش اقدام می کرد.

اهمیت انتخاب عنوان نیز برای یک تصویر در این عکس کاملا آشکار است ، چه بسا اگر همین عکس را یک هنرمند دیگری ثبت کرده بود اصلا به این عکس اهمیتی نمیداد و حذفش می کرد!

ویلیام وگمن بطور کلی هنرمند شوخ طبعی است که ظرافت شوخی های آثارش ، بخصوص سری عکس هایی که وی از سگ ها در استودیو گرفته است، مخاطب را مجذوب خودش می کند.

وبسایت رسمی هنرمند : www.williamwegman.com

سامان پاریزی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید