هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

عکاسی به شیوه ی روایتی

فیلم یا عکس؟

شاید شما هم به این پرسش برخورد کرده باشید: عکاسی روی شما تاثیر بیشتری می گذارد یا فیلم؟ چرا در روند ساخت یک فیلم عکاسی انجام می‌شود؟ آیا لزومی به عکاسی هست؟ آیا سینما جای عکاسی را نگرفته است؟ آیا هزینه های زیادی که برای پروز های عکاسی صرف میشود ارزش تنهای یک مجموعه عکس را دارد؟

آنچه همیشه مطرح هست و به خوبی حس می شود این است که عکاسی برای خود هنری مستقل می‌باشد و تاثیری که عکس در نگاه بیننده و روایت داستان دارد اصلا قابل مقایسه با فیلم نیست و هر دو به تنهایی نقشی مستقل و تاثیر گذار دارند. اما آنچه از قدیم معمول بوده، شامل نگاه و خلاقیت هنرمند بوده است. عکاسانی که با مجموعه عکسی خاص حس فیلم و سینما را پیاده کردند مانند سیندی شرمن به عنوان یکی از عکاسان پست مدرن آمریکایی ات که مجموعه عکسی دارد از سوژه سینما به اسم (عکس های بدون عنوان فیلم) که به نقش زنان و چگونگی ظاهر شدن آن ها در فیلم های دهه ۵۰ – ۶۰ می پردازد. در زیر چند عکس از این مجموعه را برای شما قرار داده ایم:

f182cb23054c1a982ba7fbd4d6af5fad

و اما امروزه عکاسی روایتی یعنی مجموعه عکسی که روایت و داستانی را بیان می‌کند مانند یک فیلم که نه تنها در بین عکاسان معروف اروپایی و آمریکایی بسیار رواج پیدا کرده است، بلکه در بین عکاسان ایرانی مخصوصا عکاسانی که در شبکه های مجازی فعالیت دارند مثل اینستاگرام بسیار دیده می‌شود. این سری مجموعه‌ها که مخاطبان زیادی هم دارند، می‌توانند با بیننده ارتباط ایجاد کرده و یک روایت داستانی و یا با کپشن های خاص داشته باشند که برای بسیاری از بینندگان جذاب است؛ ولی هنوز به اعتقاد خیلی از عکاسان به بنام عکس نباید کپشن و یا متن خاصی داشته باشد بلکه باید خود مخاطب حس خویش را دریافت کند. البته شاید این حرف بیشتر در باره‌ی عکاس های تک شات مطرح باشد هر چند خیلی ها باور دارند مجموعه عکس هم باید به گونه ای باشد که خود بییننده پی به داستان ببرد. ولی در کل مجموعه عکس های روایتی، حال یا به روایت تصویر و یا به روایت متن و یا هر دوی آن ها پرداخته و امروزه بسیار رواج پیدا کرده‌اند. در ادامه چند عکس از  مجموعه عکس های عکاسی به نام  Kourtney roy  را خواهیم دید که عکاسی کانادایی و مطرح در زمینه مدلینگ است. مجموعه عکس های او به  شکل روایتی و فیلم نامه ای می باشند. برای دیدن همه ی مجموعه عکس های او به سایت او مراجعه کنید:
full_028_HOPE full_030_HOPE رببب رببیییثصض رزبق  full_033_HOPE full_BC_05_3836 full_SOUTH_04_450

و اما مقاله را با چند عکس به صورت روایتی از یک عکاس ایرانی که بسیار عکس های پر مخاطبی در فضای اینستاگرام داشته است تمام می کنیم به اسم: امیر علی ق

asset (8) asset (11) asset (12) asset (13) asset (15) داالل

 

 

 

رخشید فنایی

architect

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید