هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

طرح عظیم سایپه زیر برج ایفل پاریس

روز شنبه پانزدهم ژوئن طی یک مراسم رسمی با حضور شهردار پاریس از طرح عظیم هنرمند فرانسوی با نام مستعار سایپه در نزدیکی برج ایفل رونمایی شد.

اثر تازه‌ی سایپه که نام واقعی‌اش گیوم لوگرو است، دست‌هایی به هم پیوسته را در مسیر چمن‌زار میان برج ایفل و میدان شان دو مارس در شهر پاریس به نمایش گذاشته که بیش از ۶۰۰ متر بلندی دارند و بهترین محل برای تماشای آن بالای برج ایفل عنوان شده است.

سایپه بر فراز برج ایفل

سایپه که به خاطر نقاشی‌های بسیار بزرگ و طرح های عظیمش شهرت دارد، قرار است طی سه سال با سفر به ۲۰ شهر بزرگ دیگر جهان از جمله لندن، برلین، نایروبی و بوئنوس آیرس این اثر را اجرا کند. هدف از این پروژه که با عنوان «طرح فراسوی دیوارها» شناخته می‌شود، ادای احترام به یک نهاد نیکوکاری (SOS Méditerranée) است که کارش کمک به پناهجویانی است که در دریای مدیترانه گرفتار شده یا در معرض خطر غرق شدن هستند.

سایپه به روزنامه بریتانیایی گاردین درباره اثرش گفته:

این اثر نمادی برای همبستگی میان آدم‌ها در دورانی است که روز به روز بیش‌تر منزوی می‌شوند

گفتنی است بر پایه گزارش سازمان ملل متحد، در یک سال گذشته به طور متوسط هر روز شش پناهجو هنگام گذر از دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند.

محوطه زیر برج ایفل پاریس
بزرگی مساحت کار شده در مقیاس انسانی

نکته‌ی مهمی که در آثار سایپه وجود دارد، بهره‌گیری وی از افشانه‌های بازیافت‌پذیر است؛ به گونه‌ای که آثار او روی دشت‌ها، دامنه کوه‌ها و در پارک‌ها نمایان می‌شوند و تنها تا چند روز که رنگ‌ها جذب خاک شوند باقی می‌مانند. چه بسا تصویر بالا روز دوشنبه ۱۷ ژوئن توسط خبرنگار هنرگردی از محوطه مورد نظر گرفته شد و عملا اثری از طرح باقی نمانده بود.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید