هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شکست اسرائیل در رای گیری یونسکو

سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد – یونسکو – با تصویب قطعنامه پیشنهادی تشکیلات خودگردان فلسطینی، بخش قدیمی شهر الخلیل واقع در کرانه غربی رود اردن را میراث فرهنگی جهانی و مکان حفاظت شده اعلام کرده است. این تصمیم که شکستی برای اسرائیل به شمار می‌آید خشم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آن رژیم را در پی داشته است. گفتنی است این قطعنامه با رای مخفی اعضای یونسکو به تصویب رسیده است.

از جمله مناطقی که تحت حفاظت قرار گرفته یکی از زیارتگاه‌های یهودیان است که آن را “غار آباء” می‌خوانند. این زیارتگاه از تعدادی تونل یا غار زیرزمینی تشکیل شده و به باور یهودیان، ابراهیم پیغمبر آن را برای مدفن خود خریداری کرد. بر اساس کتاب مقدس یهودیان، ابراهیم، اسحاق و یعقوب، از پیامبران بزرگ یهود، و همسرانشان در این مکان دفن شده‌اند. مسلمانان این محل را حرم ابراهیمی می‌نامند.

یهودیان این شهر را حبرون و مسلمانان آن را الخلیل می‌نامند. خلیل لقب ابراهیم پیغمبر در قرآن است.

شهر الخلیل حدود دویست هزار نفر جمعیت فلسطینی دارد اما چند صد یهودی هم با ایجاد شهرکی در نزدیکی غار آباء و همچنین پیرامون الخلیل، در این شهر ساکن شده‌اند و شهر در سال های اخیر بارها بیننده‌ی درگیری بین نیروهای امنیتی اسرائیل با تظاهرکنندگان فلسطینی بوده است.

در قطعنامه پیشنهادی فلسطینیان، بر هویت اسلامی بخش قدیمی این شهر تاکید شده و آمده است که این بخش از الخلیل با گذشت قرن‌ها تغییرات اندکی کرده است. هم‌چنین تشکیلات خودگران فلسطینی دولت اسرائیل را متهم کرده است که از احداث شهرک یهودی نشین در این منطقه تاریخی جلوگیری به عمل نیاورده و در نتیجه، هویت و بافت تاریخی آن را به مخاطره انداخته است.

اسرائیل در مخالفت با این قطعنامه ادعا کرده است که حضور مسلمانان در حبرون به چند قرن می‌رسد در حالی‌که هویت یهودی این شهر هزاران سال سابقه دارد. این رژیم اقدام تشکیلات خودگردان در ثبت فرهنگی بخش قدیمی این شهر را دارای انگیزه سیاسی دانسته و رای یونسکو را شرم‌آور خوانده است.

به گفته متخصصان تاریخ‌شناس، این شهر در طول تاریخ به چیرگی قدرت های گونتگون از جمله ایرانیان و رومیان قرار داشته و در سده هفتم میلادی، مسلمانان آن را فتح کردند. براساس کتاب مقدس یهودیان همدر زمان سلطنت داوود پیغمبر، برای مدتی پایتخت او بوده است و هم‌اکنون الخلیل در اراضی تحت تسلط فلسطینیان واقع شده است.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید