هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شناسنامه آثار هنری در ایران وجود ندارد

سمایی با بیان اینکه تعیین اصالت آثار هنری در موارد متعددی از جمله خرید و فروش استفاده می‌شود, شناسنامه آثار هنری موجود نیست، گفت: متاسفانه آثار هنری حتی اثر مطرحی مانند مجموعه درختان سهراب سپهری شناسنامه ندارند همچنین بسیاری از هنرمندانی که در قید حیات هم هستند آثارشان شناسنامه ندارد. یکی دیگر از اقدامات انجمن مجموعه‌داران راه‌اندازی خانه‌های هنری است تا با ایجاد فضاهای ایرانی و سرمایه‌گذاری مناسب و همچنین استفاده از بخش‌خصوصی بجای خروج آثار هنری از ایران آن‌ها را در کشور نگهداریم.

این قسمت در مورد شناسنامه آثار هنری از طرف هنرگردی اضافه شده

توضیح نویسنده هنرگردی اینکه در ایران حتی گالری های معتبر هم شناسنامه و یا کارشناسی برای صدور همچین مواردی ندارد. پیش از این نیز به صورت پیشنهادی به برخی گالری های داخل تهران پیشنهاد همچین مواردی را داده ایم، اما تنها برخی مانند گالری علیها زیر بار هزینه کارشناسی و همین طور چاپ یک سند برای یک شناسنامه خریداری شده رفته اند. آن هم با توجه به اینکه ساز و کاری برای این نوع شناسنامه ها وجود ندارد و شامل قوانین ایران نمیشود تنها به عنوان یک سند برای خریدار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شرایط نگهداری این آثار نیز به نوعی چالش تبدیل خواهند شد که در چنین شناسنامه هایی باید بر اساس متریال و همین طور پروسه تولید اثر حتی طول عمر نیز در شناسنامه آثار هنری معین شده باشد.

رئیس کمیته گالری‌ها و خانه‌گالری‌ها گفت: در انجمن مجموعه‌داران سعی داریم راهکارهای صحیح نگهداری از آثار هنری را آموزش دهیم از همین رو مشاوره‌های رایگان در این زمینه ارائه می‌دهیم، همچنین کارگاه‌های آموزشی که اغلب آن‌ها رایگان است را با استفاده از پیشکسوتان و کارشناسان هنری در زمینه‌های مختلف هنری ارائه می‌دهیم.

سمایی با بیان اینکه در انجمن مجوز‌ها و آموزش‌های لازم در زمینه خانه‌گالری‌ها به مجموعه‌داران ارائه می‌شود، افزود: افرادی که علاقه‌مند به آثار هنری هستند و آن‌ها را خریداری می‌کنند می‌توانند این آثار را بجای نگهداری در شرایط نامناسب انبارها و منازل‌شان در خانه‌گالری‌ها در معرض نمایش قرار دهند.

او درباره چگونگی تشخیص اصالت یک اثر هنری تصریح کرد: ارزش‌یابی و تعیین اصالت آثار تاریخی و هنری به ۷ دسته، تزئینات وابسته به معماری، آثار سفالی و شیشه، نقاشی‌ها، ‌آثار فلزی، آثار کاغذی، بافت‌ها و دیرینه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.

رئیس کمیته گالری‌ها و خانه‌گالری‌های انجمن مجموعه‌داران خاطرنشان کرد: سندسازی دقیق، مهندسی از فضاها و اشیاء، ترمیم‌های انجام شده در آثار تاریخی و هنری و آشکارسازی‌های دقیق یک اثر در تشخیص اصالت یک اثر هنری موثر است.

سمایی با بیان اینکه تعیین اصالت آثار هنری در موارد متعددی ازجمله خرید و فروش استفاده می‌شود، گفت: متاسفانه بیشتر آثار هنری حتی اثر مطرحی مانند مجموعه درختان سهراب سپهری شناسنامه ندارند همچنین بسیاری از هنرمندانی که در قید حیات هم هستند؛ آثارشان شناسنامه ندارد. او در پایان یادآور شد: انجمن مجموعه‌داران اولین مرکزی که برای آثار هنری کارت اصالت اثر صادر می‌کند.

منبع: ایلنا

 

 

علیرضا محمدشاه

http://www.shariot.ir

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید