هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

عباش مشهدی زاده، رضا بانگیز، بهزاد شیشه گران

سومین دوره از جشنواره هنر ایران با همکاری تماشاخانه سیمرغ به کار خود پایان داد

در فصلی پر از جنب و جوش برای هنرهای تجسمی به سر می بریم که همزمانی جشنواره هنر ایران و جشنواره تجسمی فجر را می توان از دلایل آن دانست، هنرمندان تجسمی که در رویداد های این چنین شرکت می کنند با توجه به سابقه طولانی و اعتبارات آنها همواره تلاش می کنند تا رتبه های بالایی کسب کنند و نامی در بین برگزیدگان این رویداد ها از خود بجای بگذارند. در این بین پاییز امسال شاهد افتتاحیه گالری های متعدد در تهران نیز بوده ایم که به این تب و تاب تجسمی افزوده اند. در این میان برای افتتاحیه نمایش آثار برگزیده این رویداد در تهران پنجم بهمن ماه گالری علیها همین طور دهم اسفند ماه خانه فرهنگ پاریس خارج از هیاهوی این فصل برگزار خواهند شد.

در دوره سوم جشنواره هنر ایران که با همکاری تماشاخانه سیمرغ برگزار شد، یک گروه تیاتر به اجرای نمایشی با عنوان “اعترافات چند تا خر” پرداختند که البته با نام جدید “اعترافات چند بزرگوار” بر روی صحنه می رود. این تلاقی که بین هنرهای نمایشی و هنر های تجسمی برقرار شده است یکی از دلایل وجه تمایز اختتامیه جشنواره هنر ایران به شمار می رود، اینکه روند معمولی و تکراری مراسم های اختتامیه جایگاه خود را به رویکردی جدید از این دست داده اند از نگاه مخاطبان نیز بسیار کارآمد و قابل ستایش بود.

مسلما همه هنرمندان نقاش و عکاس به تیاتر هم علاقه دارند و نمایش های مختلفی را دیده اند. از نظر تیم جشنواره هنر ایران، اینکه یک اختتامیه بدون سخنرانی و با احترام به سن تیاتر برگزار می شود یک ساختار جدید و خارج از جعبه بسته و کلیشه های همیشگی است که شاید هنوز جای کار و پیشرفت داشته باشد اما شروع خوبی است که امید داریم ادامه دار باشد، البته پیش از این چندین بار در مراسم مختلف نظرسنجی هایی از حضار و کاربران وب سایت های هنری جمع آوری کرده ایم که نشان میداد از دیدن تیاتر لذت بیشتری می برند تا سخنرانی و دریافت آمار و ارقام.

و اما برگزیدگان این دوره جشنواره هنر ایران نیز اینبار با سبک هایی بر روی خروجی سایت قرار گرفتند که آنها هم از کلیشه ها و تعریف های همیشگی مسابقات نقاشی خارج بودند، اگر نگاهی به رویداد های این چنین بیندازید، متوجه خواهید شد که در کمتر موردی نقاشی دیجیتال، تصویر سازی با تکنیک های جدید و همین طور هنر پاپ مورد توجه داوران بوده اند، یا شاید مقرراتی وجود داشته که این تکنیک ها را از رسیدن به مرحله نهایی داوری باز نگاه داشته است. محدودیت هایی که در ذهن کلاسیک و نگاه قدیمی داوران تجسمی گاها دیده می شود.

اما نگاه متفاوت داوری در جشنواره هنر ایران که به گالری داران و کیوریتور های بنام کشور سپرده شده است مسلما تاثیر خود را در این بخش ها نشان میدهد، داورانی که با هنر روز جهان آشنا هستند و به واسطه برخورد دائمی با آرتیست های سطح بالای داخل و خارج از کشور، نگاهی متفاوت و پیشرفته به آثار هنری دارند. با احترام به تمام هنرمندان تجسمی، شاید وقت آن رسیده باشد که از دامنه کلیشه های همیشگی خارج شویم و به تکنیک های مانند پاپ آرت به خصوص در بحث حجم و نقاشی بپردازیم. هیئت داوران این دوره از جشنواره متشکل از مدیران اجرایی و کیوریتور های گالری های ایده پارسی، سیحون، سایه، هووم، علیها و کانوله که یک گالری اتریشی است، بوده اند. این مراسم در حضور نمایندگان گالری های داور همین طور اساتید برجسته و پیشکسوت هنرهای تجسمی آقایان عباس مشهدی زاده، رضا بانگیز و بهزاد شیشه گران برگزار شد.

اطلاعات بیشتر در مورد جشنواره هنر ایران را می توانید از لینک زیر دریافت کنید:

http://artfestivals.ir

اسامی برگزیدگان هیئت داوران دوره سوم جشنواره هنر ایران

  1. مینا قهرمانی قدر
  2. زهرا یوسفی
  3. نمیاد آذرگان
  4. شادی بقایی مروزی
  5. نگار بنی هاشم
  6. مینا سبزی
  7. شهناز نصیری
  8. محمدرضا ایزدی
  9. آزاده شیبانی مروست
  10. پانته آ بیات مختاری

اسامی منتخبین مردمی دوره سوم جشنواره هنر ایران

  1. ستانه مهمان نواز
  2. حسین صیاد
  3. نسیم نقیبی

تحریریه هنرگردی

http://www.shariot.ir

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید