هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

سخت ترین لحظه های عکاسی

عکس نگیر! بیا کمک کن!

بارها عکس‌های پس از زلزله یا سونامی و بیمارستان‌های جنگی را دیده‌ایم و از خود پرسیده‌ایم”بهتر نبود عکاس به جای گرفتن دوربین، می‌رفت کمک می‌کرد؟” این پرسش شاید یکی از قدیمی ترین و چالش برانگیزترین سوالات حوزه اخلاق عکاسی باشد. چرا که پاسخ مثبت یا منفی به آن، می‌تواند به قیمت جان آدمی یا ثبت صحنه‌ای از تاریخ منجر شود و از بخت بد، حصول این دو امر باهم، میسر نیست.

چندی پیش وبسایت فیچرزشات از 13 عکاس خواسته بود تا سخت‌ترین لحظاتی را که موقع عکس گرفتن، احساس گناه داشتند، شرح دهند. ما هم اکنون در این فراخوان از تمامی عکاسان می‌خواهیم که سخت‌ترین لحظاتی را که موقع ثبت آن با خود کلنجار می‌رفتند و به اخلاقیات فکر می‌کردند، برایمان بازگو کنند. قرار است این تجربیات را در هنرگردی گردآوری کنیم و به درک بهتری از اخلاق در عکاسی و نیاز به ثبت مهم‌ترین صحنه‌های تاریخ بشری برسیم. قرار نیست قضاوت کنیم یا مورد قضاوت واقع شویم؛ صرفا می‌خواهیم تجربیاتمان را به اشتراک گذاشته و به خوانش بهتر و عمیق‌تری دست پیدا کنیم.

به همین منظور کافیست تا تجربیات خود را حداقل در یک بند تا انتهای فروردین 1394 به ایمیل info.honargardi@gmail.com ارسال کنید. بهترین حالت این است که متن ارسالی با شرح کاملی از ماجرا و همراه تصویر باشد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید