هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

زندگی نامه ماری کوری بر پرده سینما

ترکیبی از علم و احساس

فیلم‌های اقتباس‌شده از زندگی‌نامه‌ها بسیار پرطرفدار هستند. زندگی‌نامه موسیقی‌دان‌ها، هنرمندان یا سیاست‌مداران در دل‌ها جای می‌گیرند. فیلم زندگی‌نامه دانشمندان اما کمترطرفدار می‌یابد. ولی فیلم زندگی ماری کوری یک استثناست.

تهیه فیلم از زندگی دانشمندان و محققانی که روزهای متوالی در آزمایشگاه به کار مشغولند یا دانشمندانی که با عدد سروکار دارند و ماه‌ها و سال‌ها به کار با اعداد  و ارقام می‌پردازند، جذابیت چندانی برای دیدن ندارند. اما خانم ماری نوئل، کارگردان فیلم زندگی ماری کوری با نام “ماریا اسکلودو فسکا کوری” که محصول مشترک فرانسه، لهستان و آلمان است، استثنایی در این مورد بوجود آورده است. این سینماگر  با درهم آمیزی احساس، دیالوگ‌های جذاب و کششِ کارولینا گروژکا، هنرپیشه لهستانی که نقش اول ماری کوری را بازی می‌کند، فیلمی ساخته که مورد توجه فراوان واقع شده است.

این نخستین فیلم بلند سینمایی درباره ماری کوری، چهره ممتاز دنیای علم پس از ۷۲ سال است. میکولای پوکروسکی تهیه کننده لهستانی فیلم  ماری کوری آن را زندگی صادقانه یک زن فوق‌العاده می‌نامد با تمامی غم‌ها و شادی‌هایش در زندگی شغلی‌ و خصوصی. او می‌گوید در این فیلم کوشش شده تصویری کامل از شخصیت ماری کوری ارائه شود.

marie-curie-the-courage-of-knowledge-2

ماری نوئل کارگردان فیلم، همواره بر این موضوع تاکید دارد که ماری کوری زنی دانشمند است با روحی آزاد. او زنی است که از شرکت در مراسم دوری می‌جوید و علاقه‌ای به جشن‌های بزرگ برای موفقیت‌هایش ندارد.

ماری نوئل می‌گوید:

از همان ابتدا می‌خواستم از این کلیشه دوری جویم که علم قابلیت احساسی شدن ندارد. حتی تصویرهای کار در آزمایشگاه هم می‌توانند پراحساس باشند

خانم کارگردان به زندگی یک زن دانشمند برنده دو جایزه نوبل می‌پردازد و بر دوران بین این دوجایزه تاکید می‌کند. این دوران برای کارگردان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

فیلم زندگی ماری کوری با نام “ماریا اسکلودو فسکا کوری” مشخص می‌کند که حتی محققان برنده جایزه نوبل نیز با مشکلات فراوانی برای تحقیق خود روبرو هستند، در محافل علمی نیز درگیری‌های جناحی جای خود را دارند و مشکلات جنسیتی نیز در بالاترین محافل علمی نیز تاثیر گذارند.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید