هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

رتبه بندی جهانی کشورها در حوزه طراحی و موقعیت ایران

رتبه بندی جهانی طراحی “the world design rankings”  موقعیت کشورها را بر اساس تعداد طراحان شرکت کننده ای که موفق به دریافت جایزه ی A’ design می شوند، هر ساله به صورت جدولی منتشر می کند. هدف “WDR” برجسته کردن و نمایش اطلاعات کلیدی و دادن بینشی به اقتصاددانان و روزنامه نگاران با توجه به صنعت طراحی است. در نهایت این عمل به دلیل حمایت و نمایش طراحی خوب، منجر به همکاری و کمک به فرهنگ طراحی در ابعاد بزرگتر و جهانی می گردد.

جدول رتبه بندی مجموع امتیازها را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ تشریح می کند. در این جدول شاهد رشد و اضافه شدن پنج کشور هستیم: مونته نگرو، مالت، لیختن اشتاین، جمهوری آذربایجان و گرجستان. مشابه سال ۲۰۱۵، ایالات متحده با ۳۹۶ جایزه در صدر جدول قرار دارد؛ در رتبه ی دوم ترکیه با ۲۹۷ جایزه و در رتبه ی سوم و چهارم چین و هنگ کنگ و ایتالیا با ۲۰۲ جایزه در رتبه ی پنجم قرار دارد. ایران در این جدول در رتبه ی یازدهم قرار دارد که قابل توجه می باشد.

در این جدول امتیازها بدین صورت محاسبه شده اند:

رنگ طوسی با شش امتیاز: پلاتینیم

رنک زرد با پنج امتیاز: طلایی

رنگ خاکستری روشن با چهار امتیاز: نقره

رنک صورتی با سه امتیاز: برنز

رنگ قرمز با دو امتیاز: آهن “A’ award”

“WDR” در تلاش است که پتانسیل های سراسر دنیا را با برجسته کردن قدرت خلاقیت آنها، نقاط ضعف طراحی و فرصت های موجود، همانند ایالت کوچکی از هنر و طراحی  گرد آورد. بخشی که با عنوان بینش های تجاری در طراحی مشخص شده است، رتبه بندی ملت ها را بر اساس موفقیت های آنها در زمینه های مختلف طراحی و خلاقیت نشان می دهد، که منجر به این شناخت می شود که هر کشوری در چه زمینه ای پیشرو می باشد. در این رتبه بندی عنوان هایی همچون “قوت های طراحی” ، “ضعف های طراحی” و “فرصت های طراحی” وجود دارد که هر کدام اطلاعات مفیدی در ارتباط با شاخه های قوی و ضعیف طراحی و یا اینکه چه کشور هایی در کدام شاخه قوی هستند یا فرصت رشد دارند، می دهد. با این اطلاعات رسانه ها و همچنین علاقه مندان می توانند بیشتر راجب کشورها و گرایش مورد علاقه ی خود بدانند و ارتباط میان شاخه های متفاوت درون آنها را بهتر درک کنند.  همچنین این اطلاعات می تواند برای تغییر سیاست ها استفاده شود؛ به عنوان مثال در زمینه ی طراحی خاص می تواند به عنوان زمینه ای نیازمند به یارانه های دولتی شناخته شود.

قابل ذکر است در این رتبه بندی شاخه های متنوعی همچون معماری، مد، مبلمان، گرافیک، طراحی داخلی، حمل و نقل، بسته بندی و غیره وجود دارد.

می توانید جزییات این رتبه بندی را در وب سایت زیر مشاهده کنید:

http://www.worlddesignrankings.com/

 

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید