هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

دیمیتری ریبولوولف از حراجخانه ساتبیز شکایت کرد

حراجخانه ساتبیز که این روزها با خبرِ نقاشی خود ویرانگر بنکسی در صدر توجهات جهانیست، دوباره با شکایت دیمیتری ریبولوولف به کانون اخبار بازگشت.

ماجرا از این قرار است که آقای دیمیتری ریبولوولف میلیاردر روسی از حراجخانه ساتبیز به دلیل کلاهبرداری و سوءاستفاده مالی شکایت کرده است. این اولیگارش مشهور که مالک باشگاه فوتبال «موناکو» در فرانسه نیز هست، این حراجخانه را به همدستی با مشاور هنری پیشین خود متهم کرده است. به گفته او «ایو بووایه» دلال سوئیسی با مشارکت ساتبیز آثار هنری را با ارزشی به مراتب بیش از قیمت واقعی به او فروختند. این در حالی است که ایو بووایه و حراخانه ساتبیز این اتهامات را تکذیب کردند. وکلای شرکت دیمیتری ریبولوولف که دفتر مرکزی آن در جزایر ویرجین بریتانیا است با مراجعه به دادگاهی در نیویورک رسمأ از ساتبیز شکایت کردند و  از این حراجخانه بیش از ۳۸۰ میلیون دلار غرامت خواستند!

دیمیتری ریبولوولف از اولیگارش هایی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و موفقیت در معاملات تجاری به ثروت زیادی رسید؛ تا جایی که مجله فوربز ارزش دارایی های او را نزدیک به ۷ میلیارد دلار تخمین می زند. این ثروتمند روسی میان سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ حدود ۳۸ اثر هنری مشهور جهان را به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار خرید که فروشنده ۱۲ اثر حراجخانه ساتبی و کارگزار هنری او ایو بووایه بود.

خرید تابلوی مشهور سالواتور موندی اثر لئوناردو داووینچی از موفق ترین معامله های هنری دیمیتری ریبولوولف بود. او این اثر را ۱۲۷ میلیون دلار خرید و به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار فروخت و رکورد فروش آثار هنری جهان را شکست. البته او در سایر موارد چندان موفق نبود و برخی خریدهای او با ضررهای مالی هنگفتی روبرو شدند.

آقای دیمیتری ریبولوولف که به شکایت های جنجالی و اختلافات حقوقی پر سر و صدا مشهور است، هنوز مشخص نیست چه دلایلی برای اثبات ادعای کلاهبرداری و سواستفاده مالی ساتبیز در دست دارد. جالب آن است که حراجخانه ساتبیز نیز ضمن تکذیب این اتهامات، در اقدامی متقابل از دیمیتری ریبولوولف به دادگاه شکایت کرد. این مرکز فروش آثار هنری با اشاره به مشکلاتی که میان این ثروتند روسی و ایو بووایه وجود دارد، از آن ها خواست این سازمان معتبر را درگیر اختلافات شخصی خود نکنند.

در ماه های اخیر وکلای دیمیتری ریبولوولف در سنگاپور، موناکو، سوئیس و هنگ کنگ از ایو بووایه شکایت کردند و اختلافات طرفین به یک جنگ تمام عیار حقوقی تبدیل شده است. وکیل این دلال سوئیسی می گوید که هیچ قراردادی میان این اولیگارش روس و موکلش امضاء نشده و او کارگزار هنری دیمیتری ریبولوولف نبوده که در این معامله ها منافع او را در نظر بگیرد. به عبارتی فقط واسطه ای بوده که سود شخصی خود را در نظر داشته و هیچ تعهدی به خریدار نداشته و به همین دلیل هیچ جرمی مرتکب نشده است.

آقای دیمیتری ریبولوولف چندی پیش نیز در یک دادگاه پرحاشیه در سوئیس از همسرش جدا شد، ولی به حکم قاضی بیش از ۴ میلیارد دلار به وی پرداخت و رکورد گران ترین طلاق تاریخ را ثبت کرد!

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید