هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

حضور موفق فرهاد گاوزن در گالری ساعتچی

از زیرزمین دستان تا ساعتچی

در ماه سپتامبر گالری ساعتچی (ساچی) لندن میزبان نمایشگاهی پنج روزه با عنوان “این فردا است” بود. این رویداد که در قالب پروژه ای با عنوان “شروع” به عنوان نمایشگاهی کیوریتور محور از ۹ تا ۱۳ سپتامبر در جریان بود، کل طبقه دوم این گالری معروف را به خود اختصاص داده بود. اما نکته‌ی مثبتی که امسال این مجموعه را برای اهالی هنرهای تجسمی ایران جذاب می‌کرد، حضور طراح ایرانی فرهاد گاوزن از میان پانزده شرکت کننده و از طریق گالری زیرزمین دستان با مدیریت هرمز همتیان بود. حضور این هنرمند ایرانی در یک گالری مشهور بین المللی که در ارائه و نمایش آثار هنری کیفیت و استانداری بالا در حد موزه دارد، توانست به جریان تبادل فرهنگی و ارتباط هنری ایران و اروپا کمک قابل توجهی کرده و راه را برای حضور بیش‌تر و قدرتمندتر دیگر هنرمندان ایرانی هموار سازد.

farhad-gavzan_-dastan_honargardi_artevents_2015_saatchi-gallery_1394_azar-(4)

گاوزن در استیتمنت مینیمال خود برای این رویداد نوشته بود:

انسان موضوع اصلی است و طراحی تنها دغدغه‌ی ذهن من

فرهاد گاوزن (متولد ۱۳۵۲، بابل) با مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه آزاد، یکی از مهم‌ترین طراحان معاصر ایرانی به شمار می‌آید. برگزاری ۱۷ نمایشگاه انفرادی در شهرهای گوناگون، تاسیس خانه طراحی، چاپ سه کتاب که دربرگیرنده‌ی طراحی های وی است و شرکت در سخنرانی و سمینارهای متعدد همگی او را به یکی از فعال‌ترین هنرمندان طراح تبدیل کرده است.

از زیرزمین دستان تا دستان +۲

پس از حضور موفق این هنرمند در گالری ساعتچی (ساچی)، گالری زیرزمین دستان در دیگر نگارخانه خود با عنوان دستان +۲، اقدام به برگزاری نمایشگاهی از طراحی های گاوزن کرد و از ۶ تا ۲۸ آذرماه سال جاری میزبان آثار این طراح است. اگرچه انتظار می‌رفت تا آثار ارائه شده در شرایط بهتری از نظر نورپردازی به نمایش گذاشته شده و دست کم بازتاب لامپ های بدرنگ مهتابی روی شیشه‌ها کنترل شود.

farhad-gavzan_-dastan_honargardi_artevents_2015_saatchi-gallery_1394_azar-(2) farhad-gavzan_-dastan_honargardi_artevents_2015_saatchi-gallery_1394_azar-(1)

آثار اخیر گاوزن به نوعی تداعی کننده‌ی فیگورهایی دفورمه شده و پر از حفره های خالیست. طرح هایی که اگرچه گاه ماهیتی گروتست به خود می‌گیرند، اما از “خوشایند” بودنشان کاسته نمی‌شود؛ در این میان اثری که قطعا توجه زیادی را به خود جلب می‌کند، طرحی طولی است که از بغل روی زمین نشسته و فرصت زیادی برای درک هرچه بهتر به مخاطبی می‌دهد که عادت به دیدن تابلو روی دیوار دارد.

farhad-gavzan_-dastan_honargardi_artevents_2015_saatchi-gallery_1394_azar-(3)

کسرا علیها

http://mehrazin.wordpress.com

اینجا بخونید: ir.linkedin.com/pub/kasra-m-aliha/3b/469/797/

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید