هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

“زن چوپان العمین” محمود سعید 1959 رنگ و روغن روی بوم 48*76 سانتیمتر

حراج کریستی در دوبی

در حراج این فصل کریستی در دوبی، مجموعه داران باید منتظر سورپرایزی لذت بخش باشند، چرا که ۱۰ اثر از شافیک عبدو (۱۹۲۶-۲۰۰۴)، هنرمند برجسته لبنانی پیرو سبک مدرنیسم، از مجموعه استثنایی بیروت ویویان و رابرت دیباس را عرضه می‌نماید. هرکدام از آثار عبدو با ترکیب بندی های بزرگ در دستان انتزاعی اش، به مثابه مطالعه ای ۶۰ ساله در جستجوی نور از طریق رنگ هستند. انتظار می رود این مجموعه حدود ۲ میلیون دلار به فروش رفته، و بخش خاص حراج آثار هنری مدرن و معاصر ایرانی، عربی و ترکی است که ۲۱ اکتبر توسط کریستی در هتل امارات تاوور، برگزار خواهد شد. مجموعه دیباس در یک دوره ی ۳ روزه به صورت رایگان و عمومی همراه با مجموعه ای از مالکان خصوصی آثار محمود سعید، فاتح مدرس، پرویز تناولی، حامد اویس، محمود مختار، چارلز حسین زنده رودی، پل گیراگوسیان و سهراب سپهری را به نمایش می گذارد.

حراجی از ساعتهای فاخر نیز شب بعد در ۲۲ اکتبر برگزار خواهد شد. نقطه اوج این حراج ارائه دو ساعت بی نظیر از هری وینستون و تعدادی قلم که با ظرافت بسیار از جواهرات زیبا پوشیده شده اند، خواهد بود.

برای دومین سال، یک حراج اختصاصی آنلاین از ۱۶ تا ۳۰ اکتبر در سایت کریستی برگزار شده که خرید آثار هنرمندان برجسته منطقه را تسهیل می کند. آثاری از لطیفه بنت مکتوم، عفت نقی، لویی کیالی، برهام کوم، چانت آویدیسیان، و یوسف بنی در میان دیگر آثار هنری خواهند بود. و در آخر، گروه آموزشی کریستی یک دوره ویژه دو روزه در بازار بین المللی هنر برگزار خواهد کرد.

سه تابلوی فوق العاده از محمود سعید (۱۸۹۷-۱۹۶۴) پدر نقاشی مدرن مصر، در ۲۱ اکتبر از نقاط عطف حراج خواهد بود. این تابلوها شامل نقاشی بسیار نفیس و نادر “زن چوپان العمین” بوده که در اصل از مجموعه دکتر ثاراوات اوکاشا، وزیر فرهنگ سالهای ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۹ مصر می باشد. سعید با استفاده از رنگ زرد درخشان برای زمین غرق شده در نور، همراه با رنگ سفید بسیار خالص در پس زمینه برای تپه ها، و هر دو در کنار آبی روشن دریا، به خوبی توانسته رنگهای متمایز شهر مدیترانه ای العمین در استان مطروح مصر را انعکاس دهد. انتظار می رود این تابلو حدود ۴۰۰،۰۰۰-۶۰۰،۰۰۰ دلار به فروش برسد.

دومین تابلوی سعید “پس از باران، لبنان” است که در سال ۱۹۵۴ نقاشی شده و منظره وسیعی در لبنان را به تصویر می کشد که او عموما برای تعطیلات به آنجا می رفته. (تخمین قیمت: ۲۰۰،۰۰۰-۳۰۰،۰۰۰ دلار) ترکیب بندی غیر متعارف و دید از بالا همراه با استفاده دقیق از رنگ بندی و نور ناشی از نورپردازی بعد از باران، نشان دهنده مهارت سعید به عنوان بک متخصص رنگ است- کار با رنگهای گرم، نارنجی خاکی در پیش زمینه، رنگدانه های سبز درخشان در میانه ترکیب بندی که در پس زمینه به رنگهای خاکستری، سفید و آبی روشن می رسد.

“شعر و آثار بهاری”  آخرین تابلو از این سه گانه است و در آن زنان محجبه در کنار راه اسکندریه دیده می شوند که در پس زمینه آن ماهیگیران قرار دارند. یک گربه سفید در پیش زمینه نشسته است. انتظار می رود این تابلو حدود ۸۰،۰۰۰-۱۲،۰۰۰ دلار به فروش برسد.

علیرضا محمدشاه

http://www.shariot.ir

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید