هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

حراج آویز مروارید ماری آنتوانت رکورد شکست

روز چهارشنبه یک گردنبند با آویز مروارید اشکی طبیعی متعلق به ماری آنتوانت شهبانوی سابق فرانسه، در یک حراجی واقع در شهر ژنو سوئیس به فروش رفت. به گفته حراجخانه ساتبی، این گردنبند با ثبت رکوردی تازه، بیش از ۳۶ میلیون دلار به فروش رسید. این در حالی است که رکورد پیشین متعلق به گردنبندی از مروارید الیزابت تیلور، بازیگر سرشناس هالیوود بود که در حراجی کریستی در سال ۲۰۱۱ به قیمت ۱۱ میلیون و هشتصد هزار دلار فروخته شد.

بهای فروش این آویزه پیش از حراج بین یک میلیون تا دو میلیون دلار تخمین زده شده بود که در روز حراج به قیمت ۳۲ میلیون فرانک سوئیس برابر حدوداً ۳۲ میلیون دلار آمریکا به فروش رفت ولی با هزینه های جانبی، بهای کل آن به بیش از ۳۶ میلیون دلار افزایش یافت. به گفته حراجخانه ساتبی، خریدار این اثر، درخواست کرده است که ناشناس باقی بماند.

به گزارش آسوشیتدپرس، «مروارید شهبانو ماری آنتوانت» که یک آویزه مروارید الماس نشان از قرن ۱۸ میلادی است، در بین جواهراتی بود که حراجخانه ساتبی از سلسله «بوربن-پارما» در ژنو به حراج گذاشته بود. برخی از جواهرات ماری آنتوانت از ۲۰۰ سال پیش تا به امروز در جایی دیده نشده بودند؛ چرا که ماری آنتوانت پیش از مرگ، جواهراتش را پنهانی برای خانواده اش در اتریش فرستاده بود.

ماری آنتوانت یک اشراف‌زاده‌ی ولخرج و خوشگذران بود که عملا از روند جامعه فرانسه آگاهی چندانی نداشت. در همین راستا نقل قولی اغراق شده‌ای از او وجود دارد که هنگامی به او گفته شد «مردم نان ندارند»، وی در پاسخ گفت «خب کیک بخورند!». البته هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ماری آنتوانت واقعا این سخنان را بر زبان رانده باشد. اما نشانی است از بی‌توجهی و ولخرجی این شهبانو نسبت به وضعیت معیشتی مردمش؛ تا جایی که پس از انقلاب، در اکتبر ۱۷۹۳ نه ماه پس از پادشاه، در میدان کنکورد در پاریس او نیز گردن‌زده شد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید