هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

چیدمان هایی در جنگ میان سنت و مدرنیته

تلاقی سنت ومدرنیته در چیدمان های جشنواره ی سنتی فالاس “fallas” که بیش از یک قرن است که هرساله در ماه مارس در شهر والنسیای اسپانیا برگزار می شود، به نمایش گذاشته شده است.

سرنوشت نهایی چیدمان هایی که در طول روزهای جشنواره برپا می شود سوزانده شدن است تا فرا رسیدن بهار را جشن بگیرند. غرفه ی “Ekklesia” -واژه ای قدیمی در یونان باستان- پروژه ی تیم Pink Intruder بود که در پایان مانند سایر چیدمان ها سوزانده شد. “ما تصمیم گرفتیم تا یک زبان متفاوت و معاصر برای ساختن غرفه پیدا کنیم. بحث میان سنت و مدرنیته چیزی بود که ما به دنبال تحریک آن بودیم و هدف اصلی اجرا شد. ما معبدی برای بحث و مناظره ایجاد کردیم و این چیزی است که اکلیسیای “Ekklesia” معنی می دهد؛  نمادی که مردم را به تفکر وا دارد.”

ekklesia-pavilion-honargardi (4)

“هدف بررسی این موضوع بود که تا چه حد ما می توانیم این نوع ساختار را وسعت دهیم و همچنین با قرار دادن یک تصویر معاصر در بافتی سنتی به تحریک مبحث سنت و مدرنیته بپردازیم.”

علاوه بر این بر روی قطعات غرفه پیام های سیاسی و  پیام های انتقادی شهروندان چاپ شده بود، که سعی بر تاکید و نشان دادن پوچی گفتمان های سیاسی داشت. غرفه تنها پنجاه روز قبل از انتخابات شهرداری در اسپانیا برپا شد و تماما از مقوا ساخته شد، با اتصالات چوبی و ظاهری نقراه ای رنگ. ساختار از هشت لایه ی مختلف افقی تشکیل شده که در کدهای ارتفاعی متفاوت بر روی یک شبکه هفت در هفت از ستون های عمودی قرار گرفت. این لایه ها از جفت لوله های نازک مقوایی موازی، که به عناصر اتصال دهنده در هر مفصل می رسند، تشکیل شدند. روکش نقره ای قطعات باعث درخشیدن آنها در طول روز می شد و چراغ های LED برای روشن کردن سازه در شب بودند. سازه بر روی یک سنگ فرش موزاییکی ساخته شده از ۹۶۰۰۰ قطعه کاشی چوبی متفاوت برپا شد. کاشی ها بر اساس طرح هایی از موزاییک Nolla  بودند  که الگوی کاشی والنسیایی سنتی است و از مربع و مثلث و هفت رنگ متفاوت ساخته می شدند و در اواسط قرن ۲۰ از بازار مصرف خارج شد. “موزاییک ها از یک سو به ما کمک کردند برای یادآوری این میراث گم شده و تاکید بر اینکه هر نوآوری درون یک بستر سنتی باید بر اساس یک دانش کامل از سنت باشد، و از سویی دیگر برای پیاده سازی یک فرایند مشارکتی ساختاری”.

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید