هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

جرج رومرو خالق فیلم‌های زامبی درگذشت

جرج رومرو آفرینده‌ی ژانر زامبی و کارگردان شب مردگان زنده ‘ در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

در بیانیه‌ای که مدیر برنامه‌های او منتشر کرد گفت این کارگردان پس از “نبردی کوتاه اما سنگین با سرطان ریه، در حالی که همسر و دختر او در کنارش بودند، در خواب از دنیا رفت.” در این بیانیه آمده است که آقای رومرو در حال گوش دادن به موسیقی فیلم مرد آرام، ساخته جان فورد، که از فیلم‎های محبوبش بوده از دنیا رفته است.

رومرو، فیلم شب مردگان زنده را در سال ۱۹۶۸ کارگردانی کرد و بخشی از فیلمنامه آن را هم نوشت. این فیلم به سرعت تبدیل به یک فیلم کلاسیک پرطرفدار تبدیل شد و منجر به ساخته شدن مجموعه‌ای از فیلم‌هایی با همین مضمون شد. گفتنی است شب مردگان زنده در زمان اکران به دلیل داشتن صحنه‎های خونین و خشن با انتقادهای فراوانی روبرو شد، اما به سرعت به یک فیلم کلاسیک تبدیل شد و با ارائه تعریفی تازه از زامبی بر فیلم‌های ژانر وحشت تاثیر فراوانی داشت.

جرج رومرو در میان بازیگران نقش زامبی

با آن که در فیلم از واژه “زامبی” استفاده نشده، اولین فیلمی است که آدم‌خواری و خوردن گوشت اجساد انسان‌ها را به تصویر کشیده است. پیش از آن زامبی‌ها به صورت مرد‌گان متحرکی نمایش داده می‌شدند که تحت تاثیر جادوی وودو قرار گرفته‌اند. شب مردگان زنده تنها با بودجه‌ای ۱۱۴ هزار دلاری ساخته شد اما فروش آن در گیشه به ۳۰ میلیون دلار رسید. آقای رومرو خود نقش کوچکی به عنوان یک خبرنگار در فیلم بازی کرد.‎

فیلم‌های بعدی او نیز با بودجه‎ای نسبتا کم، فروش سودآوری داشت. اما طلوع مردگان تنها فیلمی بود که با فروشی بیش از ۴۰ میلیون دلار رکورد شکست. پنج فیلم شاخص او در ژانر زامبی که بعد از شب مردگانزنده ساخته شدند عبارتند از طلوع مردگان ۱۹۷۸، روز مردگان ۱۹۸۵، سرزمین مردگان ۲۰۰۵، خاطرات مردگان ۲۰۰۷ و بقای مردگان ۲۰۰۹.

در میان آثار دیگر او می‌توان به فیلم کمدی همیشه وانیل ۱۹۷۱، فیلم دراکولایی مارتین ۱۹۷۸ و فیلم کریپ شو۱۹۸۲، اقتباسی از داستان‎های استیون کینگ اشاره کرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید