هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

عکس خوب از دیدگاه ادوارد اشتایخن

به نظر شما عکس خوب یعنی چه؟

 ادوارد اشتایخن (استایکن) در لوکزامبورگ به دنیا آمد. وی ابتدا به فرآگیری نقاشی روی آورد و سپس در یک شرکت لیتوگرافی به کار مشغول شد. از سال 1896 عکاسی را شروع کرد و نخستین نمایشگاهش را در سال 1889 بر پا کرد و در سال 1900در نمایشگاه مکتب جدید عکاسی آمریکایی حضور داشت. او در لندن عکاس فعال و معروفی بود که نمایشگاه های بسیار و کتاب ها و مقالات بسیاری داشته است. وی از پیشتازان عکاسی مد و تبلیغاتی  بود ولی هدف ما از این مقاله معرفی او نیست؛ چرا که وی به راحتی می توان از اینترنت شناخت. در این مقاله علاوه بر نمایش چند عکس معروف از این عکاس به بررسی برخی از نظریات جالب او در باره ی عکاسی می پردازیم.

ادوارد اشتایخن
اثر ادوارد اشتایخن

همیشه این بحث داغ بوده است ک عکاسی هنر است یا هنر نیست؟ اصلا آیا عکاسی بخشی از هنر های زیبا هست یا نه؟

وی می گوید: ما مسولان موزه ی هنر های مدرن هیچ وقت اصطلاح هنر زیبا رو برای نقاشی، مجسمه سازی یا هر چیز دیگری به کار نمی بریم. موزه به هنر تعلق دارد خواه نقاشی باشد یا مجسمه سازی یا عکاسی.

ادوارد اشتایخن ادامه می‌دهد:

عقیده نداشتم عکاسی جز هنر های زیباست. عکاسی هم ردیف هنر هایی مثل آرایشگری، مانیکور و احتمالا واکس زدن کفش جای می گیرد. من همیشه می گویم هنر عکاسی. این طوری راحت ترم…بیشتر دوست دارم مردم بگویند چه عکس خوبیست تا بگویند چه هنری است… بیایید به همان چیری که هستیم بسنده کنیم. ما عکاسیم، بیایید به عکاسی اکتفا کنیم و بقیه را به خود عکاسی واگذار کنیم!

این بحث ها تمام شده اند. عکاسی رسانه ی هنری نیست؛ بلکه در واقع هیچ رسانه ای واقعا رسانه هنری نیست. آن چیزی که رسانه را به هنر تبدیل می کند، هنرمندی است که تصویر می‌سازد. تعداد عکاسان مثل افزایش جمعیت رو به افزایش است . حتی یک خانه هم پیدا نمی کنید که یک عکاس یا عکاس تازه کار نداشته باشد. پس آیا همه ی این ها هنرمند هستند؟ آیا همه می خواهند حرفه ای شوند؟

من به جوان ها همیشه توصیه می کنم دو سه سال وقت صرف کار دیگری کنند. اگر حس کردند باید کارشان به عکاسی ارتباط داشته باشد، بروند در مغازه وسایل عکاسی بفروشند یا در بیمارستان رادیو گرافی کنند. سعی کنند به طور حرفه ای از ابتدا درگیرش نشوند. تجربه های اولیه خیلی زود برای جوانها الگو می شود… تقلید نکنید حرف تازه ای داشته باشید… به این می گویند آموزش بنیادی درک خویشتن

عکس خوب باید زنده باشد. شاتر زدنِ تنها فایده ای ندارد. عکاس سوژه را باید با قلب و ذهن خود انتخاب کند. اگر تمامی استعداد هنری خود را به کار بگیرید، سنجیده عکس بگیرید، بعد از زدن شاتر کار شما تمام است.

به نظر من لوس ترین حرف یعنی سبک با در آمیختن شخصیت عکاس در عکس به و جود می‌آید! نه اینطور نیست؛ سبک در نتیجه ی سال ها تجربه به وجود می‌آید!

 .

رخشید فنایی

architect

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید