هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

موزه هنر فنیمور، نیویورک

نمایش آثار هانری لوترک در موزه هنر فنیمور، نیویورک

زندگی نامه تولوز-لوترک

در این مقاله با به نمایش درآمدن آثار هانری دو تولوز لوترک، هنرمند نقاش و طراح فرانسوی در موزه هنر فنیمور نیویورک، برآن شدیم تا به اجمال به زندگی و آثار وی بپردازیم.

هانری لوتوز لوترک
هانری تولوز لوترک

این نمایشگاه که از ۲۸ می تا ۵ سپتامبر (۸ خرداد تا ۱۵ شهریور) ادامه دارد، شامل پوسترهای اصلی و به ندرت دیده شده ی لوترک، نامه ها، آثار چاپی و طراحی های وی است که بیشتر از زندگی روزمره پاریس قرن نوزدهم الهام گرفته شده اند. این آثار از مجموعه ی موزه هراکلیدون آتن به نمایش گذاشته شده اند.

لوترک با نام کامل هانری مری ریموند دو تولوز لوترک مونفا، در ۲۴ نوامبر ۱۸۶۴ در شهر آلبی فرانسه به دنیا آمد. به سبب ازدواج های فامیلی در سابقه ی خانواده ی اشرافی اش، او به بیماری های مادرزادی دچار بود. در سن ۱۳ سالگی اسخوان ران پای چپ و در ۱۴ سالگی پای راستش دچار شکستگی شد اما هیچگاه به درستی التیام نیاقت. این مسئله به مشکلی ژنتیکی در وی مربوط می شود که در اصطلاح آن را به سندروم تولوز لوترک نیز می شناسند. پس از این سوانح پاهای او از رشد طبیعی باز داشته شدند و فقط بالاتنه به صورت طبیعی رشد نمود به طوری که در بزرگسالی تنها ۱۵۴ سانتیمتر قد داشت.

آثار نقاشی
آثار نقاشی

او که از شرکت در فعالیتهای لذت بخش مردان ناتوان بود، زندگی خود را غرق در هنر نمود. او یکی از مهمترین نقاشان، طراحان و لیتوگرافرهای پست مدرن بود که در آثارش جزئیات سبک زندگی شبانگاهی قرن نوزدهم پاریس را به زیبایی به نمایش گذاشته است.

آثار نقاشی پرتره
آثار نقاشی پرتره

لوترک به سمت محله ی مونمارتر که مرکز هنرمندان، نویسندگان و فلاسفه بود، کشیده شد. در این محله نقاشی های زیادی از مدل های مختلف در فضای آزاد کشید و زمانی که مولن روژ در نزدیکی آنجا شروع به کار کرد، به عنوان نقاش دائم در محل، به تهیه نقاشی و پوستر از رقاصان و خواننده های آنجا می پرداخت.

آثار طراحی پوستر
آثار طراحی پوستر

قبل از مرگش او را که بیشتر عمر بزرگسالی اش الکلی بود، در یک آسایشگاه مسلولین بستری کردند. او به علت مشکلات پیش آمده به علت اعتیاد به الکل و بیماری سیفلیس، در سن ۳۷ سالگی در ۹ سپتامبر ۱۹۰۱ درگذشت.

نمونه کار روی شیشه
نمونه کار روی شیشه

در طول عمر کاری او که حدود ۲۰ سال بود، از وی ۷۳۷ بوم نقاشی، ۲۷۵ آبرنگ، ۳۶۳ کار چاپی و پوستر، ۵۰۸۴ طراحی و آثاری از کار بر روی سرامیک و شیشه، به جا مانده است. نام تولوز لوترک هم ردیف با نقاشان مشهوری همچون سزان، ونگوگ و گودن به عنوان یکی از بهترین نقاشان سبک پسا امپرسیونیسم آورده می شود. رد پای وی در آثار نقاشان فیگوراتیوی چون مانه و دگا نیز دیده می شود.

مهارت نقاشی لوترک در سبک نقاشی اوست که بسیار خطی بوده و تاکید زیادی روی منحنی ها نموده است. او اغلب رنگ را با حرکات طولانی و نازک قلم استفاده می کرد به طوری که بیشتر زمینه ی بوم قابل رویت بود. بسیاری از نقاشی های وی را می توان طراحی هایی همراه با رنگ توصیف کرد.

آثار نقاشی
آثار نقاشی

پس از مرگش، مادر وی کنتس آدل تولوز لوترک و دلال هنری اش موریس ژویانت، آثار او را اشاعه دادند. مادرش برای تاسیس موزه ای به نامش در محل زادگاه او بودجه ای در نظر گرفت، تا آثار او را در آن نگهداری و به نمایش گذارند. در حراج کریستی سال ۲۰۰۵ تابلوی “زن شوینده” (۱۸۸۹) که تصویری از یک لباس شوی جوان است، به قیمت ۲۲٫۴ میلیون دلار آمریکا به فروش رسید که رکوردی در قیمت فروش آثار هنری در حراجی به جا گذاشت.

تابلوی "زن شوینده"، ۱۸۸۹
تابلوی “زن شوینده”، ۱۸۸۹

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید