هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

Oscars 90th Academy Awards

برگزاری نودمین دوره مراسم اسکار

امشب یکشنبه ۱۳ اسفند (۴ مارس) نودمین دوره مراسم اسکار در تالار “دالبی” لس آنجلس برگزار می‌شود.

در حالی که خیابان های پیرامون منتهی به تالار دالبی شهر لس آنجلس برای آماده سازی مراسم اختتامیه جوایز اسکار بسته شده‌اند، افراد زیادی در حال تدارک دیدن مراسم هستند. برای درک بزرگی کار همین آمار کافیست بدانیم که معمولا حدود ۳۰۰ نفر تنها مسئول پهن کردن فرش قرمز مراسم هستند و بیش از ۸۰۰ رسانه این مراسم را پوشش می دهند!

این دوره “جیمی کیمل” چهره مشهور تلویزیونی و از مجریان برنامه شبانگاهی شبکه ای بی سی، برای دومین سال پیاپی اجرای مراسم را بر عهده دارد. اتفاقی که سود زیادی هم برای شبکه «ای بی سی» دارد چرا که این شبکه پس از رسیدن به توافق با آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) برای ادامه پخش مراسم اسکار تا سال ۲۰۲۸، از این فرصت برای تبلیغ تاک شوی شبانه اش با اجرای «جیمی کیمل» نیز بهره می‌برد.

چکیده آمار نودمین مراسم اسکار

ملاک های نودمین اسکار

  • اسکار امسال، تحت تاثیر جنبش های اجتماعی گوناگون تلاش کرده تنوع نژادی و جنسیتی را در اولویت قرار دهد.
  • حدود نیمی از فیلمهایی که نامزد اسکار شده اند شخصیت اول زن دارند.
  • فیلم هایی چون « گِل آجین» و «برو بیرون» که از نامزدهای امسال هستند، نیز شخصیت اول سیاه پوست دارند.
  • «ریچل موریسون»، نخستین زن در تاریخ نود ساله اسکار است که نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری شده است.
  • در اسکار امسال، شاهد توجه بیشتر به کارگردان های زن هستیم مانند «گِرتا گِرویگ» که با فیلم زن-محور «لیدی بِرد» نامزد ۵ جایزه شده است.
  • تعدادی از نامزدها از جمله فیلم های «مرا با نامت صدا کن» و «یک زن شگفت انگیز» نیز به سوژه های پیرامون چالش های دگرباشان جنسی پرداخته اند.

پیشتازان امسال

  • فیلم «شکل آب» ساخته کارگردان مکزیکی تبار، «گیرمو دل تورو» با نامزدی در سیزده بخش، در اسکار امسال پیشتاز است. این فیلم داستان عشق خدمتکاری لال با بازی «سالی هاوکینز» به مردی است که در آب زندگی می کند. «شکل آب» جایزه گلدن گلوب و آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا موسوم به «بفتا» را برای «دل تورو» به ارمغان آورد.
  • فیلم «سه بیلبورد خارج از اِبینگ میزوری» نیز از دیگر شانس های خوب اسکار است. این فیلم در مراسم «بفتا» نیز درخشید و با دریافت پنج جایزه، صدرنشین بفتا شد. یکی از پنج جایزه فیلم «سه بیلبورد»، بهترین بازیگری نقش اول زن نصیب «فرانسس مک دورمند» شد و«سم راک ول»، یکی دیگر از بازیگران این فیلم، جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را گرفت.

جالب است بدانیم سال گذشته، اشتباه در اعلام نام برنده بهترین فیلم جنجال زیادی به پا کرد و باعث شد برنامه ، چند دقیقه دیرتر از معمول طول بکشد و این اتفاق را نزدیک به ۳۳ میلیون نفر در آمریکا تماشا کردند! به همین دلیل از مراسم اسکار به عنوان پربیننده ترین برنامه غیرورزشی در آمریکا یاد می‌شود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید