هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

بازگشایی موزه ملی دمشق در سوریه

پس از شش سال انتظار به دلیل جنگ، اکنون بخشی از موزه ملی دمشق به روی عموم باز شده است.

موزه ملی دمشق که یکی از ارزشمندترین آثار باستانی جهان را در خود جای داده است، بالاخره پس از شش سال تعطیلی به دلیل وضعیت جنگی، یکشنبه گذشته درب های خود را به روی بازدیدکنندگان باز کرد. مراسم بازگشایی موزه، با حضور رسانه ها و نمایندگان دولت های خارجی انجام گرفت و اعلام شد که بخش های دیگر موزه هم در آینده بازگشایی خواهند شد. دولت سوریه با این اقدام قصد دارد زندگی عادی را به کشور برگرداند و به جهانیان بگوید که بر پایتخت و پیرامون آن کاملا مسلط شده است. بنا به گزارش آسوشیتد پرس، محمد الاحمد، وزیر فرهنگ سوریه گفته است که بازگشایی این موزه نشان می‌دهد که میراث فرهنگی غنی این کشور از سوی “تروریسم” نابود نشده است.

به گفته مسئولان موزه از زمان آغاز جنگ داخلی، حدود ۹۰۰۰ قطعه هنری و باستانی به موزه برگشته و مرمت شده است. این در حالی است که در چند سال گذشته برخی از مکان‌های مشهور تاریخی این کشور از جمله شهرباستانی پالیمرا توسط نیروهای گروه تروریستی داعش تخریب شد. برخی دیگر از این مکان‌های تاریخی در اثر درگیری‌های دوامدار و شدید آسیب دید. گمان می‌رود شمار نامعلومی از اشیا و آثار تاریخی از شروع جنگ در این کشور به بیرون از آن قاچاق شده باشد. مقام‌های دولتی سوریه می‌گویند که هزاران اثر باستانی را از مناطقی که در تصرف شورشیان بود، باز ستانده اند.

سوریه که در طول تاریخ باستان در یکی از مرکزی‌ترین مسیرهای تجاری قرار داشته است، به خاطر داشتن میراث فرهنگی پربار و متنوعش در جهان معروف است. در همین راستا، احمد دیب، معاون مدیر این موزه گفته است که مسئولان در تلاش بازگشایی تمامی بخش‌های این موزه هستند.

 

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید