هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

بازگشایی سینما ها در عربستان پس از ۳۵ سال

در پی اصلاحات متعدد در عربستان سعودی، قرار است تا حدود سه ماه دیگر ممنوعیت فعالیت سینماها در این کشور پس از چند دهه برداشته شود

ممنوعیت فعالیت سینما ها در عربستان به اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی باز می‌گردد. در آن سال‌ها به دلیل نگرانی محافظه‌کاران از تهدید فرهنگ و هویت اسلامی کلیه سینماهای این کشور تعطیل شدند و صنعت سینمای عربستان ضربه سنگینی خورد. اما وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان امروز دوشنبه ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) در بیانیه‌ای اعلام کرد:

برای نخستین بار پس از ۳۵ سال سینماهای تجاری اجازه خواهند داشت از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی فعالیت خود را آغاز کنند.

این بیانیه در حالی صادر شده است که به نقل از بی‌بی‌سی، چند ماه پیش مفتی اعظم عربستان نسبت به “فساد و انحطاط” در صورت باز شدن سینماها هشدار داده بود اما به نظر می‌ر‌سد این هشدار مانع از تصمیم پادشاهی سعودی نشده است.

صدور مجوز برای سینما تازه‌ترین اقدام در چارچوب تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که زیر نظر محمد بن سلمان ولیعهد ۳۲ ساله عربستان صورت می‌گیرد. پس از آن هم وی با صدور اجازه رانندگی به زنان خبرساز شده بود.

در بیانیه وزارت فرهنگ عربستان به بعد اقتصادی از سرگیری فعالیت سینماها هم اشاره شده و آمده است که “با گسترش بخش فرهنگی، شغل‌های تازه و فرصت آموزش جدید ایجاد می‌شود”. از این اقدام به عنوان “راه‌گشایی برای رشد و تنوع‌بخشی اقتصادی” هم یاد شده است.

دولت عربستان پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۰۰ مجموعه سینمای با ۲۰۰۰ پرده در این کشور به بهره‌برداری برسد. همچنین پیش‌بینی شده است که تا آن زمان ۳۰ هزار شغل در این صنعت ایجاد شود و سهم صنعت سینما در اقتصاد عربستان به ۹۰ میلیارد ریال سعودی (۲۴ میلیارد دلار) برسد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید