هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

بار افسانه ای قیصریه

قیصریه و خبر کشف مجسمه های عتیقه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئولین باستان‌شناسی اسرائیل صهیونیستی دوشنبه ی همین هفته محموله‌ی بک کشتی تجاری را که ۱۶۰۰ سال پیش در بندر باستانی قیصریه غرق شده بود را به نمایش گذاشتند که شامل مجسمه های برنزی کمیاب و هزاران سکه می شود.

کارشناسان باستان‌شناسی اظهار داشتند این کشف دو هفته پیش توسط دو غواص رخ داد که پس از آن به مقامات ذیربط اطلاع داده شد که در دوران رومن به منظور ” بازیافت قطعات فلزی کوچک ” در کشتی تجاری از قیصریه بارگیری شده بود. اما طوفانی در محل ورودیه بندر قیصریه این کشتی بزرگ را به صخره ها کوبانده و تمامی محموله اش را به قعر دریا کشاند که باعث شده چنین “کشف هیجان انگیزی” اکنون رخ دهد.

مجسمه های فلزی جزو کشفیات نادر باستان شناسی هستند چراکه در عهد قدیم همیشه آنها را ذوب و بازیافت می کردند. این آثار باستانی عبارتند از: یک لامپ برنزی که”سُل”  خدای خورشید را به تصویر کشیده است، یک مجسمه از”لونا” الهه ی ماه، یک لامپ به شکل سر یک آفریقایی و بخشهایی از یه مجسمه برنزی در اندازه های واقعی. همچنین اشیاء دیگری به اشکال حیوانات مانند نهنگ و یک شیر آب به شکل گرازی وحشی که یک کله ی قو در بالای آن قرارداده شده است، وجود دارند. چنانچه در بیانیه ی سازمان باستان شناسی آمده است، این قطعات در شن و ماسه محافظت شده اند و به شور شگفت انگیزی حفظ شده اند. این کشف همچنین شامل هزاران سکه است که در دو توده با وزن تقریبی ۲۰ کیلو پیدا شده و تصاویر کنستانتین بزرگ و لیسینوس، امپراتور نیمه شرقی روم و رقیب کنستانتین، بر روی آنها حک شده اند. قطعاتی از لیوان های نوشیدنی و لنگرهای آهنی، برای جلوگیری احتمالی کشتی از غرق شدن، پیدا شده اند. این کشف به دنبال پیدا شدن بی سابقه ی بیش از ۲۰۰۰ سکه طلا در همین محدوده توسط غواصان در یک سال گذشته می باشد. همچنین بنا بر اظهاران مسئولین این کشف نشان دهنده ی “ثبات اقتصادی و تجاری در پی ثبات امپراتوری روم”  در دوره ای بود که «مسیحیت در راه حال تبدیل شدن به دین رسمی امپراتوری روم بود.”

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید