هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

ایموجی ها در موزه هنر مدرن نیویورک

این روزها با رشد شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام رسان مانند وایبر و تلگرام، استفاده از استیکر و شکلک‌ها بسیار مرسوم شده و کمک شایانی به درک بهتر عواطف افراد می‌کنند.اگرچه این نوع از ارتباط هیچ گاه جای ارتباط مستقیم و حضوری را نمی‌گیرد، اما این روزها جای خود را در زندگی روزمره ما انسان‌های قرن بیست و یکمی باز کرده و بدون آن‌ها واقعا زندگی برایمان دشوار خواهد شد.  جالب است بدانید که این ایموجی ها به دنیای هنر و به یکی از موزه‌های معتبر جهان در آمریکا هم راه یافته اند!

emojis
شکلک ها در زندگی روزمره

موزه هنر مدرن نیویورک یا به صورت خلاصه«موما» که به تازگی هشتاد و ششمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفتریال اعلام کرده است که ۱۷۶ الفبای تصویری را که این روزها با نام شکلک یا «ایموجی» شناخته می شود از ژاپن به نیویورک می آورد. این الفباهای تصویری یا ایموجی ها «اوریجینال» محسوب می شوند و در اواخر قرن بیستم خلق شده اند. از ایموجی هوای ابری گرفته تا حیوانات مختلف در بین آنها دیده می شود.

پائولا آنتونلی متصدی بخش طراحی و معماری موزه موما در رابطه با اهمیت چنین چیزی بر این مسئله تاکید می کند که ما امروزه بدون ایموجی ها نمی توانیم زندگی کنیم. عادت کرده ایم افکار و احساساتمان را در این اشکال ریز خلاصه کنیم.

الفبای تصویری مدرن یا ایموجی در ژاپن به این دلیل خلق شده اند تا مردم آن کشور بتوانند در موقع نیاز پیامهای رسمی طولانی و پیچیده را بطور خیلی کوتاه و خلاصه ابراز کنند. همچنین به این دلیل که شرکت مخابرات «دوکومو» در ژاپن می خواست به بینندگانش پیامهای تجاری یا هواشناسی را به طور خلاصه برساند. شرکت «دوکومو» این ایموجی ها را در سال ۱۹۹۹ منتشر کرد. این اولین الفبای تصویری بود که راهش به تلفنهای دستی رسید. البته در امریکا ده سال بعد از ژاپن رخ داد، یعنی زمانی که شرکت اپل نخستین ایموجی ها را در تلفن آیفون سال ۲۰۱۱ جا داد.

نخستین ایموجی ها ۱۲ پیکسل در ۱۲ پیکسل بودند، نخست تنها در رنگهای سیاه و سفید. ایموجی های امروزی بسیار پیچیده تر هستند و در تلفنهای دستی حدود ۲۰۰۰ ایموجی وجود دارد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید