هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

اندیشه‌ی عمومی، ایده ای مربوط به سال ۱۹۷۱

پروژه ی “General Idea” مجموعه ای است که توسط سه هنرمند کانادایی: “Felix Partz”، “Jorge Zontal” و “AA Bronson” تولید شده است. فعالیت عمده ی این سه هنرمند بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۴ صورت گرفته و آنها را به پیشگامانی از هنرهای مفهومی و مبتنی بر رسانه تبدیل کرده است. همکاری آنها همانند الگویی برای فعالیت های هنر دوستانه بوده و در ادامه تاثیری برجسته بر نسل بعدی هنرمندان داشته است.
آنها کار خود را در تورنتو آغاز کرده و از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۳ در دو شهر تورنتو و نیویورک مشغول فعالیت بوده اند. پروژه ی “General Idea” شکلی واژگون و برهم خورده از هنر پاپ و فرهنگ رسانه ای است که عناصر و مفاهیمی همچون زیبایی تجلل، بوتیک ها، تاک شو های تلویزیونی، مکان های تجاری و رسانه های جمعی را به نمایش می گذارد. انتقال مفاهیم معمولا در اشکال غیر متعارف رسانه ای مانند کارت پستال، چاپ، کاعذ دیواری، بادکنک ها و غیره ارائه شده اند. در اکثر پروژه ها، خود اسطوره سازی یک استراتژی مداوم است که کار آنها را متمایز می کند. آنها سیستمی تخیلی که به خود ارجاع دهنده و خود مشروع باشد را خلق کرده و خواستار عرصه ای برای صحنه ی هنر خود در کانادا شدند.


از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴ کار آنها به موضوع بحران بیماری ایدز معطوف شد که شامل ۷۵ پروژه ی موقت عمومی بود. بزرگترین چیدمان آنها با عنوان “One Year of AZT/One Day of AZT” در موزه ی هنر مدرن نمایش داده شد و در حال حاضر در گالری ملی کانادا قرار دارد. در سال ۲۰۰۶ سه کپسول بادی غول پیکر از مجموعه ی سال ۱۹۹۱ با نام “PLA©EBO” در طول جشنواره ی هنری و فرهنگی ” Nuit Blanche” که هر ساله در شهر تورنتو برگزار می شود، به نمایش در آمد.


پس از انتشار مجله ی “FILE ” که به مدت دو سال به گردآوری مجموعه ای بزرگ از آثار هنرمندان پرداخته بود، در سال ۱۹۷۴ “هنر متروپل” را تاسیس کردند؛ مرکزی غیر انتفاعی که به هنر معاصر در چند قالب اختصاص داده شده بود: کتاب های هنرمندان، ویدئوها، فایل های صوتی و رسانه های الکترونیکی.
در سال ۱۹۹۴ “Both Partz” و “Zontal ” جان خود را بر اثر بیماری ایدز از دست داده و Bronson در قالب هنرمندی مستقل به کار خود ادامه داد. مجموعه ی “General Idea” در بایگانی گالری ملی کانادا نگهداری می شود و در حال حاضر بیش از ۱۲۰ اثر از این مجموعه به مدت سه ماه است که در موزه ی “Jumex” مکزیکوسیتی به نمایش گذاشته شده است.

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید